15 puntenplan voor betere etikettering

Verpakkingstips | 2132 keer bekeken

Ondanks dat de regels voor etiketteren per 13 december 2014 aangescherpt zijn, is voedselwaakhond Foodwatch nog steeds niet tevreden. Zij stellen dat voedselproducenten nog teveel ruimte krijgen om hun consumenten te misleiden. De brancheorganisatie stelt daarom 15 punten voor, om etikettering nog duidelijker te maken.

1. Informatie voor reclame
De naam van het product of reclame op de verpakking zou ondergeschikt moeten zijn aan de informatie die op een duidelijke manier op de voorkant van de verpakking vermeld moet worden, stelt Foodwatch. Als alle producenten informatie op dezelfde manier vermelden, zal het voor de consument makkelijker worden producten te vergelijken.

2. Leesbare letters
In boeken en kranten zijn de letters gemiddeld 2 millimeter. Waarom is dit niet zo op verpakkingen, vraagt de organisatie zich af. De wetgeving hierover is op 23 december 2014 aangescherpt: letters op verpakkingen moeten voortaan minstens 1,2 millimeter zijn. Maar dit is voor de voedselwaakhond niet genoeg: "Oudere en slechtziende consumenten kunnen dat niet lezen."

3. Realistische afbeeldingen
Afbeeldingen op verpakkingen moeten overeenkomen met ingrediënten van het product.

4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden
Van ingrediënten die worden uitgelicht op de voorkant van een verpakking moet de hoeveelheid duidelijk vermeld zijn. Een pak yoghurt dat reclame maakt met 'extra veel aardbeien', moet dus duidelijk aangeven op de voorkant hoeveel procent dit is.

5. Land van herkomst
Teveel producten worden volgens Foodwatch onterecht bestempeld als 'regionaal' of 'lokaal'. Op een product moet duidelijk vermeld worden waar het vandaan komt, om misstanden te voorkomen.

6. Een lijn over vermelding voedingswaarden
Op pakken worden vaak verschillende portie groottes aangegeven. Foodwatch pleit voor een landelijke maat op de voorkant van de verpakking: x gram per 100 gram of x gram per 100 milliliter.

7. Aanduiding van aroma's en additieven
Natuurlijke aroma's zijn iets waar veel producenten trots op zijn en wat vaak op de voorkant van een pak aangegeven staat. Maar ook kunstmatige aroma's zouden met dezelfde duidelijkheid aangegeven moeten worden.

8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen
Een ei dat in de supermarkt verkocht wordt, is traceerbaar tot op de boerderij. Dit zou volgens Foodwatch ook voor andere dierlijke producten moeten gelden, zodat het duidelijk is of ze een goed leven hebben gehad en uit welk veehouderijsysteem de dieren afkomstig zijn.

9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren
Voor producten die genetisch gemanipuleerde ingredienten bevatten, staat nu al vast dat dit vermeld moet worden op de verpakking. Dit is echter niet het geval voor producten van dieren die gevoederd zijn met gentechvoer. Foodwatch wil dat deze maas in de wet gedicht wordt.

10. Transparantie over productiemethode
Producenten mogen niet meer zomaar reclame maken met slogans die ze niet waar kunnen maken. 'Authentieke' en 'natuurlijk bereide' producten moeten dit met feiten kunnen onderbouwen.

11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden
Tijdens het productieproces van voedsel ontstaat soms alcohol. Dit moet duidelijk vermeld staan op de verpakking, zodat alcoholvrij ook echt alcoholvrij is.

12. Minimumeisen voor de inhoud
Een verpakking moet voor minstens 70 procent gevuld zijn met het beloofde product. Dit om teleurstelling te voorkomen en geen lucht te verkopen.

13. Verbod marketing van onverantwoorde kinderproducten
Kinderen snoepen veel en drinken veel frisdrank. Dit soort producten mogen volgens Foodwatch niet meer verkocht worden als kinderproduct en er moet extra controle zijn op misleidende marketing. Eerder koos Foodwatch al de vijf meest misleidende verpakkingen van 2014.

14. Verbod op gezondheidsclaims
Voedingsproducten zijn geen medicijnen. Voeding kan wel een deel zijn van een gezondere levensstijl, maar zal het nooit helemaal alleen waar kunnen maken.

15. Meer rechten voor consumenten(organisaties)
Informatie over producten moet openbaar zijn, zowel voor overheid, consument als consumentenorganisatie. Doordat deze laatstgenoemde weinig rechten hebben, kunnen misleidende verpakkingen makkelijk gemaakt worden door producenten.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren