2015 was hét jaar van de e-commerce

Expertartikelen | 909 keer bekeken
2015 was hét jaar van de e-commerce

Hoewel e-commerce natuurlijk al veel langer bestaat dan 2015, was dit het jaar dat het groter werd dan ooit. De omzet steeg explosief, in tegenstelling tot de fysieke retail, die steeds meer moeite had tegenstand te bieden. 

E-commerce steeg in dit jaar naar een nieuw niveau. Veel online retailers hebben een omnichannel strategie geïmplementeerd of zijn ermee bezig. ICT integratie vormt de grootste uitdaging bij de uitrol. Meer dan 60 procent biedt een click & collect aflevermodel, zo blijkt uit een marktonderzoek van softwareleverancier Descartes onder 57 retailorganisaties in de Benelux.

In totaal besteedde Europeanen in 2015 447 miljard euro aan online aankopen, een stijging van 15 procent ten opzichte van 2014. In 2016 en 2017 wordt een nog grotere groei verwacht door onderzoeksbureau GfK.

Initiatieven
Er wordt veel moeite gedaan om de e-commerce branche steeds verder te ontwikkelen. Nieuwe initiatieven ontwikkelden zich afgelopen jaar, waar de meest geavanceerde technologieen voor uit de kast worden getrokken. Zo steeg de mogelijkheden om voedingswaren online te bestellen en schoten ophaalpunten als paddenstoelen uit de grond. Ook het bezorgen van het pakketje aan de deur werd makkelijker gemaakt: de buurman die voor een extra centje door zijn buurt rondrijdt, Bruna die het mogelijk maakt om pakketjes 24/7 bij kluisjes op te halen, de vele fietskoeriers die het milieu minder belasten en Albert Heijn die een samenwerking aan ging met Bol.com als afhaalpunt. 

Ook de snelheid waarmee pakketjes worden bezorgd is een punt waarop e-tailers elkaar proberen af te troeven. Was het eerst al een hele klus om het pakketje de volgende dag bij de klant thuis te krijgen, tegenwoordig kan het nog dezelfde dag. Klanten van Kijkshop kunnen hun aankoop bijvoorbeeld binnen twee uur bezorgd krijgen. 

Supermarkt
Hierboven beschreven we al dat voedingsmiddelen tegenwoordig ook steeds meer via het internet besteld worden. Zo startte Jumbo met het bezorgen van boodschappen aan huis, terwijl Albert Heijn dit al langer doet. Laatstgenoemde breidde deze service uit met real-time track & Trace, waardoor klanten via een sms bericht hun bestelling in de gaten kunnen houden. De grootste zorg waren echter bezorgservices als Pic Nic, die in 2016 verwacht zijn bezorggebied uit te breiden naar andere grote steden. Tot nu toe is de dienst enkel beschikbaar in Amersfoort. 

Verpakkingen
Ook voor de verpakkingsbranche is deze ontwikkeling een stap in de goede richting. Vooral de kartonbranche profiteert optimaal: Jaarlijks is ongeveer 18 miljoen ton karton nodig om alle bestellingen van een verpakking te voorzien, de komende jaren zal deze markt stijgen met twee procent. Dat is gelijk aan 385.000 ton karton.

Toch blijkt dat de verpakking ook een groot probleem is bij e-commerce. Eerder werd er geklaagd dat de verpakkingen nog uit de steentijd zouden komen, terwijl de rest van de branche vooruit gaat. Daarna pleitte onze expert Marcel te Lindert voor een re-organisatie van de verpakkingen van e-commerce. ' De producten komen vaak terecht in een veel te grote verzenddoos, die daarom handmatig moet worden opgevuld met luchtzakjes of verfrommeld papier. Het sluiten van de doos gebeurt eveneens nog veel te vaak handmatig'

Technologie

Ook vanuit het buitenland kwamen spraakmakende initiatieven op het gebied van online pakketten bezorgen. Bezorgdienst Amazon besloot pakketjes via het openbaar vervoer te verzenden en heeft aangekondigd ook pakketje via drones en ander luchtvaarttransport zo snel mogelijk naar de consument te vervoeren. Ook de taxi-dienst Uber stortte zich op de logistiek rondom e-commerce, door de toch al rijdende taxi's in te zetten als bezorgers.

2016
Wat 2016 ons gaat brengen op het gebied van e-commerce is tot nu toe enkel gissen. Maar met een schitterend jaar als 2015 achter de rug, kunnen we in ieder geval hopen dat de markt zich steeds verder zal ontwikkelen en dat er mooie initiatieven en technologieën aan zitten te komen. De verpakkingsbranche kan hier, met de nodige aanpassingen, zeker een graantje van meepikken.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren