2016 schijnt een positief licht op de label & printmarkt

Expertartikelen | 1059 keer bekeken
2016 schijnt een positief licht op de label & printmarkt

In zijn verwachtingen voor 2016 sprak Jules Lejeune, manager van Finat, de toonaangevende vereniging voor zelfklevende labels en aanverwante specifieke web converting industrie, over het feit dat de trends van een kortere tijd om producten aan te bieden, kleinere oppervlaktes en markt differentiatie zullen resulteren in een toegenomen infiltratie van de technologie van het digitale printen. 

We nemen een kijkje in de trends van labels en printen. Maar als we ons simpelweg alleen op labelconverters en printers storten krijgen we niet het hele verhaal te zien. Toegegeven, ze zijn veruit het belangrijkste segment, maar ze zijn niet de bedrijven die de applicator maken, de machines die het label daadwerkelijk op een product plakken. Deze applicator is de focus van dit artikel. Beide technologieën zijn verantwoordelijk voor de impact van de materialen en ondergrond als het gaat om invloed op het milieu en de mogelijkheden om te recyclen.

Label Expo
Dat de industrie van het printen en converteren van labels significant is, is af te leiden van het feit dat Label Expo, het grootste evenement van de industrie, al 35 jaar bestaat en de laatste editie in September in Brussel alle voorgaande bezoekersrecords verbrak met ongeveer 36,000 bezoekers en meer dan 800 exposanten. De Global Series gaat dit evenement naar de Verenigde Staten, India en Azië halen.

Dit is tevens bewijs voor het punt dat Lejeune maakt; veel lanceringen van producten in September waren digitaal. Bijvoorbeeld de pers voor labels en verpakkingen van Soma Engineering, de Optima 820. Of de Gallus DCS 340, Gallus’ eerste modulaire digitale converter systeem: Een inktjet printmodule geïntegreerd in een Gallus machine platform die de laatste technologieën van het digitale printen combineert met de voordelen van het gewone printen en andere procestechnologieën.

Andere hoogtepunten waren nieuwe digitale persen van leidende markfiguren zoals EFI, Epson en Screen. HP Indigo liet ook hun digitale persen HP Indigo 20000 en WS6800 zien, terwijl Mark Andy zijn Digital Series en Performance Series P4 en MPS showde. Nilneter en OMET debuteerden hun hybride conventionele en digitale persen.

Life Cycle Assessment
Tijdens de show presenteerden FINAT en TLMI (de grote organisatie van de label en verpakkingen printindustrie in Noord-Amerika) de onderzoeksresultaten van hun gezamenlijke Life Cycle Assessment (LCCA) voor de zelfklevende labelindustrie. Het project draagt bij aan meer begrip voor LCA en milieuvriendelijke hotspot in de zelfklevende labelindustrie. Daarnaast heeft het ook gezorgd voor een harmonieuze sector aanpak voor LCA.

Twee gedetailleerde onderzoeken, eentje naar het papieren etiket en de andere over het plastic etiket, zijn de voorbeelden van hoe een LCA onderzoek gedaan moet worden. Ze laten zien dat in deze specifieke situaties het ruwe materiaal verantwoordelijk is voor meer dan 40 procent van de invloed op het milieu van zelfklevende etiketten. Het printen, produceren en transporteren ervan zijn andere belangrijke factoren. In vergelijking met stortplaatsen of verbranden kan het recyclen van de voering en de gietvorm de impact op het milieu van de etiketten volgens de onderzoeken met wel 10 á 20 procent verminderen.

Snelheid van ontwikkeling
De etikettenindustrie verandert nu sneller dan op enig moment in de afgelopen 40 jaar, zegt label goeroe Mike Fairly, een van de oprichters van de Label Expo in vakblad Labels en Labeling.

De veranderingen komen voort uit de snelle digitalisering in de printindustrie van verpakkingen en etiketten. Volgens Fairly is dit niet alleen digitaal printen. Huidige trends laten zien dat ongeveer een kwart van alle nieuwe printinstallaties in ontwikkelde markten digitaal zijn en dat dit er alleen maar meer zullen worden. Tegelijkertijd worden de mogelijkheden voor label converters steeds meer divers.

Op dit moment trekken verschillende vormen van inktjet technologieën de aandacht. Ze vervangen de bestaande technieken niet, maar complimenteren ze door zich te richten op de industriële markt, die van oorsprong werd voorzien door flexoprint. Terwijl in de jonge jaren van het digitale tijdperk de meeste persen opzichzelfstaand waren met een offline afronding, is het vandaag de dag zo dat er een ingewikkelde laag is toegevoegd door het integreren van digitale en flexo technieken.

De grote conventionele makers van persen integreren UV inkjet als een mogelijke optie die waarde toevoegt aan een gecombineerde pers die ook over in-line converting beschikt. Tegelijkertijd zijn de makers van standalone digitale persen gestart met het integreren van hun product in online afronding een trend die bij de EFI begon, maar nu ook overgenomen is door Domino, Durst en Colordyne.

Volledig geautomatiseerd
Welke configuratie er ook gekozen is, 2016 is het jaar van volledig geautomatiseerde verwerking van drukwerk. Belangrijke elementen zijn hier de verdere ontwikkeling van laser stansen; digitaal plaatsen van koud folie door het gebruik van UV inkjet spot en vloedvernis; geautomatiseerde positionering van snijmessen en systemen die werken met of zonder inspectiesysteem aan het einde.

Tegelijkertijd verandert de digitalisering ook het conventionele printproces: persinstellingen kunnen meteen hergebruikt worden voor herhaling van de werkzaamheden; automatische instellingen van zowel print druk en registratie is nu mogelijk; het beheer van de kleuren verplaatst zich van veranderingen op de pers zelf naar een digitaal station.

Interactie met de klant
Een ander vlak waar de digitalisering zijn uitwerking heeft is de mate waarin de klant betrokken is. Veel merken willen dat de etiketten interactie hebben met de klanten om zo de verkoop te verhogen. Deze technologieën zijn onder andere QR en andere 2D codes, NFC, RFID, Augmented Reality, een persoonlijk ontwerp en on demand printen van variabele ontwerpen.

Het is zeker dat er een toename zal zijn in het aantal promotionele lancering in vergelijking met 2015 (het best te herkennen is de gepersonaliseerde campagne van Coca Cola). Competitie zal zorgen voor meer betrokkenheid van de klanten om zo inkomsten te verhogen. Merken zijn zich nu bewust van wat er mogelijk is met digitaal printen en zullen deze mogelijkheden in het komende jaar volledig benutten.

Er ligt een mooi jaar voor ons
Labels zijn een belangrijk middel voor de retailer om te communiceren met de klanten. Een enquête van Finat Radar onder 70 eigenaren van merken liet zien dat ondanks de toename van digitaal winkelen, zij er heilig in geloofde dat deze trend geen impact zou hebben op het design van labels.

De interactie op de schappen of het moment waarop de consument het product in zijn handen heeft is nog steeds kritiek. Dus zal het aantal labels blijven groeien in 2016, met 4 procent of meer. Ook zijn er duidelijke tekens van de respondenten dat zij voor specifieke applicaties overwegen alternatieven voor zelfklevende etiketten te gebruiken, zoals krimpfolie, wrap-around of in-mould.

En hoewel er door de economische crisis de laatste jaren niet heel veel in materiaal is geïnvesteerd, verwachten de vereniging dat dat het komende jaar wel zal gebeuren. Zeker met de verwachtte nieuwe producten op de persmarkt. Digitale ontwikkelingen hebben de mogelijkheid om waarde toe te voegen aan labels en verpakkingsproducten, wat er voor kan zorgen dat de winstgevendheid van vooruitkijkende converters toeneemt. Dit betekent dat er in de wereld van labels een positief licht schijnt op 2016.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren