3D printen: consument wordt producent?

Expertartikelen | 2576 keer bekeken

3D printen wordt voor iedereen veel toegankelijker. Waar printers eerst veel geld kostten, worden deze door middel van crowdfunding acties steeds toegankelijker. Ook worden ontwerpen massaal gedeeld. De consument is steeds meer in staat om zijn eigen producten te produceren. Maar wat betekent dat voor de industrie?

Dat de mogelijkheden er liggen, betekent natuurlijk niet automatisch dat de consument er ook veel gebruikt van maakt. Tot nu toe is het een select gezelschap, de early adapters, die gebruik maken van het 3D printen van eigen producten. Maar het gevaar ligt op de loer voor producenten. Wat als speelgoed straks ineens nauwelijks meer verkocht wordt, omdat de consument het zelf maakt? Een klein voorbeeld, maar denk bijvoorbeeld ook aan onderdelen voor het design van een auto of tandwielen in de machine.

De verpakkingsbranche is zelf nog in volle opmars om het 3D printen te ontdekken, maar ook hier kan het gevaar dreigen. Als de consument zijn eigen producten produceert, wie heeft er dan nog verpakkingen nodig?

Uiteindelijk zal het volgens ons niet zo’n vaart lopen. De 3D printer kan veel: van speelgoed tot pennen en van geweren tot zelfs huizen, maar er zullen altijd zaken blijven die mensen nou eenmaal liever kopen. Ook de bewerkingstijd van een 3D printer kan voor sommige consumenten een hindernis zijn om de printer op te starten: even naar de winkel lopen is immers een stuk handiger.

Toch moet het de markt wel aan het denken zetten. De 3D printer is een goed instrument om de markt weer eens wakker te schudden en te kijken naar de mogelijkheden van de consument en hoe wij daarop in moeten spelen. Zo ook in de verpakkingsbranche: wie mee wil gaan met de tijd, kan dat goed laten zien aan de hand van 3D printen. Zo is dit niet alleen een manier om kosten te reduceren en tijd te besparen door prototypes sneller te printen, maar draagt het ook een bepaald imago met zich mee van eigentijds en eigenzinnigheid. Iets waar we consumenten steeds vaker op betrappen, maar als wij als markt ons eigen pad trekken kunnen die wegen samen leiden naar een betere toekomst voor zowel consument als producent.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • Leo van Houwelingen
    07.08.2015 - 06:37 uur | Leo van Houwelingen

    Beste mensen,
    in de industrie worden al heel veel moeilijk te fabriseren onderdelen geprint.
    En ook in metaal.
    Maak je geen zorgen, het wordt al heel lang toegepast.

    Groet, Leo

  • Werner Stapela
    18.07.2015 - 18:08 uur | Werner Stapela

    @Jos: "schijf "!!!
    En dat moet nouw mijn les zijn?
    Ter info: Universiteit afgemaakt (Engels), en voor een Duitser die in NL nooit op school is geweest leek het mij enigszins begrijpelijk.
    Als het je NL fijngevoel aantast, dan graag in Queens english of hochdeutsch!!
    Met vooroordelen zou ik in publieke forums voorzichtig omspringen!

  • jos Glosa
    18.07.2015 - 09:05 uur | jos Glosa

    Je schrijft een mooi stukje , maar volgens mij heb je de basis school niet afgemaakt, voordat je iets schrijft gaan eerst eens goed Nederland leren, en schijf dan.

  • Werner Stapela
    16.07.2015 - 09:49 uur | Werner Stapela

    Im ben 30 jaar in verpakkingsland actief geweest, en nu sinds den aantal jaren in 3D. Sommige gevaren hier geschetst zijn denkbaar, maar nog een eind weg (om diverse redenen). De verpakkingbranche kan egter nu al van 3D profiteren: denk aan hulpstukken zoals matrijzen, spuitgietvormen, prototypes, enz.
    Im houw wellis voordrachten von branchensymposia enz., en daar is het mij steeds duidelijk dat de verpakkins- en grafische branche sich deze voordelen niet bewust zijn.