4 tips om uw verpakkingslijn te optimaliseren met Big Data

Expertartikelen | 783 keer bekeken

Meten en begrijpen hoe uw verpakkingslijn werkt en hoe productielijnen zich bewijzen in uw bedrijf kan van groot belang zijn in uw bedrijf. Met behulp van big data kunt u nog beter inschatten op welke plekken optimalisatie mogelijk is, maar hoe werkt dat precies?

Big data is een woord dat u waarschijnlijk steeds vaker langs heeft horen komen. In verschillende industrieën wordt het steeds belangrijker: meten is immers weten. Met behulp van data die opgedaan wordt door het gebruik van producten en diensten, kan voorzien worden in behoeftes gebaseerd op vorige resultaten. Vooral mobiele telefoons laten constant informatie los over wat wij zoal doen, maar ook in het verpakkingsproces is big data te gebruiken om uw verpakkingslijn te optimaliseren. 

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de kwaliteit van uw product te verbeteren, afval te verminderen en de snelheid van uw verpakkingslijn te verhogen. De technologie wordt nu veelal bij het verpakken van dranken in fles gebruikt, maar zelfs daar krijgt het analyseren en optimaliseren van de verpakkingslijn geen prioriteit. Volgens onderzoek van Accenture is bij slechts 9 procent van de verpakkingsproducenten analyse een belangrijk punt.

Maar hoe kunt u gebruik maken van big data om uw verpakkingslijn te optimaliseren? 4 punten om op te letten als u uw bedrijf analyseert.

1. Trek lessen uit het verleden

Er zijn allerlei redenen waarom data handig zijn om te bewaren, maar de belangrijkste is dat er historische gegevens uit af te lezen zijn. Met behulp van software kunnen gegevens van de gehele levensduur van de machine uitgelezen worden. Deze data bevat onder andere gegevens over fouten die hersteld zijn en hoe snel dit gebeurde. Door hierop te anticiperen en zaken in de verpakkingslijn aan te passen, is het mogelijk om het proces soepeler te laten verlopen en fouten te voorkomen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het produceren van waterflessen. Door in de geschiedenis van de verpakkingslijn te duiken is het mogelijk om te zien op welke manier de beste kwaliteit gewaarborgd wordt. Hierdoor kan de kwaliteit beter gecontroleerd worden, kan verpakkingsmateriaal bespaard worden en de tevredenheid beter worden bij consumenten.

2. Het voorschrijven van succesvolle oplossingen

Naast het voorkomen van kwaliteits- en productieproblemen, kan big data er ook voor zorgen dat producenten direct kunnen handelen op het moment dat er zich toch een probleem voordoet. Hierdoor kan geld én tijd bespaard worden. Vergelijk het met een dokter, die symptomen analyseert en direct medicijnen voorschrijft op het moment dat u zich niet goed voelt. Door de analyse kunnen producenten direct aan de hand van symptomen (fouten in de verpakkingslijn) de fout herkennen en gemakkelijk verhelpen met een 'medicijn'. Zo kost het minder tijd om de fout te vinden.

3. Handel naar inzicht, in alle lagen van uw organisatie

Verder dan het voorkomen en snel detecteren van problemen, verschaffen analytische gegevens van uw verpakkingslijn informatie die u kan helpen om doelen voor uw bedrijf te stellen, de winst te verhogen en prioriteiten voor de toekomst te bedenken.

Iedereen binnen het bedrijf profiteert van big data. Uitvoerende krachten kunnen kijken naar de gehele productie in een oogopslag, hoe moeilijk ook. De afdeling onderhoud gebruikt de data om de verpakkingslijn zo optimaal mogelijk af te stellen, terwijl managers zich met behulp van big data kunnen richten op doelen voor het bedrijf. Het bestuur kan op deze manier winst verzekeren en budgets optimaliseren. 

Big data kunnen daardoor niet alleen verbeteringen een stuk gemakkelijker maken, maar kunnen ook zorgen voor kostenbesparing en het verminderen van afval tijdens het productieproces. Bovendien kan energie en verpakkingsmateriaal bespaard worden: een duurzame oplossing!

4. Voorspel de toekomst

Bijna de helft van de verpakkingsproducenten verwacht dat analyses de operationele kosten van hun bedrijf naar beneden kunnen brengen, evenals dat het gebruik hun spullen te kunnen optimaliseren, aldus een onderzoek van het Amerikaanse zakenblad Forbes. 47 procent van de producenten denkt dat Big Data daarbij een grote rol gaat spelen. Met andere woorden: big data is de toekomst voor de verdere digitalisering van bedrijven.

Het besef dat een analyse een positief effect kan hebben op verschillende lagen in uw bedrijf is slechts de eerste stap. Wie Big Data omarmt en in zijn bedrijf opneemt heeft de mogelijkheid om het bedrijf te versterken in zijn geheel en een duurzaam concurrentievoordeel op te bouwen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren