4 x logistieke lessen van Ikea

Ondernemerstips | 3595 keer bekeken

Op ieder gebied bestaan er bedrijven die qua innovaties de lat zo hoog leggen dat andere bedrijven weinig keus hebben dan te proberen hun voorbeeld te volgen. Als het op de logistieke keten aankomt, is Ikea zo’n bedrijf.

Vorig jaar augustus bestond het Zweedse bedrijf uit 315 winkels in 27 verschillende landen. Als je ooit in een van de winkels bent geweest – wie is dat niet? – weet je hoe groot te zijn: iedere winkel behelst 300.000 vierkante meter: bijna de afmeting van 5 voetbalvelden. Nog steeds niet onder de indruk? De winkel heeft gemiddeld een voorraad van 10.000 verschillende meubels, van bedden tot banken en van servies tot kunst.

Ten grondslag aan het succes ligt de controle van Ikea op haar eigen logistieke keten. Maar hoe zorgt Ikea er keer op keer voor dat alles piekfijn in orde is? Dit zijn vier redenen dat ieder bedrijf – logistiek of niet – een voorbeeld zou kunnen nemen aan de Zweedse meubelgigant.

Constante aandacht voor verpakkingen
Ikea is er constant op gehaaid om zo min mogelijk lucht te verkopen. Keer op keer worden verpakkingen vernieuwd, zodat ze zo min mogelijk ruimte innemen. Niet alleen handig voor de consument die met zijn gewone auto naar de winkel komt, maar ook in het logistieke proces. Het motto van de keten is niet voor niets ‘Wij haten lucht’.

Een goed voorbeeld werd gesignaleerd door het Amerikaanse zakenblad Forbes. Ikea zou in 2012 besloten hebben om de verpakking van haar Glimma kaarsjes aan te pakken. Een relatief klein product in vergelijking met andere items die in de winkel te vinden is. Maar deze kleine verandering zorgde ervoor dat er 40 procent meer producten op een pallet paste, wat zich vertaalde in een vermindering van 21 procent van de uitstoot van koolstof. Kleine veranderingen kunnen dus grote gevolgen hebben, dat beseft Ikea zich als de beste.

Focus op duurzaamheid
Ikea laat qua innovatie zien dat ze bestaande patronen durft te doorbreken. Een verandering van een aantal jaar terug was hier een duidelijk voorbeeld van: het bedrijf verving de houten pallets door plastic varianten, gemaakt van polypropyleen. Dit heeft niet alleen als voorbeeld dat de nieuwe pallets een stuk goedkoper zijn, ook zijn ze honderd procent duurzaam. Duurzaamheid is een factor waar Ikea groots op inzet en het bedrijf neemt door dit soort veranderingen zijn verantwoordelijkheid voor de belasting van het milieu.

Goede relaties met leveranciers
Ondanks dat Ikea natuurlijk net als iedere grote retailer de beste prijzen probeert af te dwingen bij zijn leveranciers, poogt het bedrijf ook een sterke band op te bouwen met haar leveranciers door hun de Ikeay Way Policy (IWAY) uit te leggen. Dit beleid geeft aan wat het bedrijf verwacht van hun leveranciers op het gebied van kinderarbeid, emissies en ga zo maar door. Zo lang leveranciers zich aan deze ‘regels’ houden, zal Ikea de band blijven versterken. Leveranciers kunnen op hun beurt aan de hand van het beleid aan andere klanten hun werkwijze laten zien.

Combinatie van magazijn en winkel
Het moet u opgevallen zijn bij een bezoekje aan de Ikea: het enorme magazijn dat bij de winkel te vinden is. Dit was geen toevallig genomen besluit: het bedrijf besefte zich des te meer dat de combinatie van magazijn en winkel ervoor zou zorgen dat vrachtwagenritjes tussen de twee niet nodig zou zijn. Dit zorgt voor een vermindering van brandstof én kosten.

Ondanks dat uw bedrijf vast niet zo groot is als Ikea, is het goed om af en toe naar de grote jongens te kijken om inspiratie op te doen. Ikea laat in haar eerste voorbeeld zien dat kleine aanpassingen al grote veranderingen teweeg kunnen brengen. Laat afmeting u niet tegen houden.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • Harry ter Halle
    11.08.2015 - 15:06 uur | Harry ter Halle

    uitstekende MAGISTRALE vóóóór- dóóóórachte verantwoorde / FENOMENALE FORMULE

  • Josef Garvi
    31.07.2015 - 16:53 uur | Josef Garvi

    Inderdaad. Wat had dit nu eigenlijk met logistiek te maken?
    Verder zijn er wel veel interessante lessen te leren bij Ikea.

  • Heidy van Amerongen
    30.07.2015 - 11:02 uur | Heidy van Amerongen

    Wat ik inderdaad ook dacht Leo, de kop komt niet overeen met de tekst.
    Logistieke les winkel bij magazijn? Ik dacht het niet, denk namelijk dat een echte logistiekeling namelijk geen eens een winkel heeft ;-)

    Ben meer benieuwd naar hun WMS systeem, die duidelijk in verbinding staat met hun website, welk platform gebruiken ze, hoe betrouwbaar en real time is deze etc.
    (exact de vragen die jij ook al stelde Leo.. )

    Maar inderdaad.. duurzaam zijn ze.. en eerlijk is eerlijk een hekel aan "lucht verkopen" heb ik ook!

  • Leo van der Wal
    30.07.2015 - 09:33 uur | Leo van der Wal

    Leuk artikel, maar de logistieke inhoud is zeer matig. Want hoe bepaald Ikea welke artikelen ze waar in welke hoeveelheden op voorraad of beschikbaar hebben? Hoeveel incourant hebben ze? Hoe houden ze de voorraad betrouwbaar? Welke systemen hebben zij in de lucht om dat zo te houden? Waar vind de logistieke administratie plaats en hoeveel mensen zijn daarbij betrokken? Enzovoorts, enzovoorts. Maar dat ze duurzaam zijn is natuurlijk prima...