5 manieren waarop verpakkingsontwerpers kunnen profiteren van de ‘unboxing’ trend

Expertartikelen | 664 keer bekeken
5 manieren waarop verpakkingsontwerpers kunnen profiteren van de ‘unboxing’ trend

Maak gebruik van de marketing boost die je krijgt wanneer een klant enthousiast is over de verpakking. 

Als je een professional bent op het gebied van verpakkingen, marketing en uitvoering en je bent niet bekend met de ‘unboxing’ trend, dan moet je dat snel worden. De trend groeit op het internet (een eenvoudig zoekwoord als ‘uitpakken’ op YouTube levert ongeveer 45.700 resultaten op), en geeft aanzienlijke mogelijkheden om de omzet te verhogen en gratis publiciteit te leveren. Zelfs als je de fascinatie van de unboxing video’s niet begrijpt, eisen de cijfers en de mogelijkheden alleen al je aandacht op.

Hoe gaat het in zijn werk?
De uitpaktrend is zeer eenvoudig. In principe filmen de gebruikers zichzelf terwijl ze de verpakking openmaken van iets dat ze gekocht hebben. Dit kan een nieuwe telefoon zijn, een Disney verzamelobject of de nieuwe apparatuur van een fotograaf. Vervolgens plaatst de gebruiker de video online, en deelt het op Social Media kanalen, in blogs of elk ander mogelijk medium. Zo eenvoudig is het. De eerste unboxing video van de YouTube gebruiker op de foto hierboven is bijvoorbeeld meer dan 1,3 miljoen keer bekeken.

Eenvoudig? Ja. Effectief? Heel erg. Meer dan 1 miljoen mensen bekeken deze video en het merk kreeg gratis publiciteit. Was de verpakking een deel van deze publiciteit? Jazeker. Het werd regelmatig genoemd in de reacties onder de video. Daarnaast is het waarschijnlijk een van de weinige dingen die je zal onthouden over de video na twee dagen. De verpakking was een belangrijk onderdeel van de totale beleving. 

Het uitpakken gaat verder dan alleen de video. Gebruikers plaatsen foto’s op blogs en Social Media kanalen zoals Instagram, Facebook en Snapchat. Maar het gaat ook verder dan het delen van de foto’s of video’s op social media. De impact van de beleving op deze mensen als ze een nieuw pakketje openen kan ook belangrijk zijn. Het is bewezen dat het effect heeft op hun toekomstige aankopen.

Waarom is het uitpakken zo belangrijk?
Hier is waar het echte werk begint. De beleving van een individu die zijn nieuwe aankoop uitpakt zou de aandacht moeten hebben van elke professional die zich richt op de verpakking van consumentenproducten.  Denk aan:

  • Herhalingsaankopen: een recentelijke enquête van ‘Dotcam Distrubution’ gaf aan dat 52 procent van de consumenten waarschijnlijk herhalingsaankopen zal doen bij een online ondernemer die een premium verpakking bezorgt.
  • Sociaal delen van uw merk: datzelfde onderzoek onthulde dat bijna 4 van de 10 consumenten een foto via Social Media zal delen, als het pakketje bezorgd wordt in een unieke verpakking.
  • Gratis promotie: als de uitpakbeleving wordt gedeeld op Social Media, blogs of andere online kanalen krijg je gratis promotie. Dit draagt bij aan naamsbekendheid en website verkeer. Beide zijn buitengewoon waardevol. Het creëren van een beleving zodat deze gedeeld wordt is normaalgesproken de minimale extra kosten waard.
  • Opvallen: wanneer een koper verschillende pakketjes krijgt (denk aan winkelen voor een vakantie)en een pakketje ziet dat in een algemene doos zit en een die in een ‘’speciaal’’ doos zit, welke denk je dat onthouden wordt?
  • Maak een dierbare herinnering van je product: ondanks het feit dat de verpakking anders is dan het product, zal een mooie herinnering aan het uitpakken van een pakketje worden gelinkt aan het product. Zorg dat je je klanten op het juiste been zet!

Ideeën voor een opvallend pakketje
Hoe creëer je een herinneringswaardige beleving? Zorg dat je pakketje opvalt. Doe iets anders dan normaal. Ga een stap verder om niet alleen een functionele maar ook een geweldige beleving te verwezenlijken.   

Hieronder enkele tips en trucs die je kunt gebruiken om je volgende pakketje een positievere indruk te laten maken.

  • Zelf bedrukken: laat je merk zien. En met merk bedoelen we niet alleen het logo. Laat het pakketje vertegenwoordigen wie je bent. Kun je een specifieke boodschap op de doos laten drukken? Kun je een uniek uiterlijk creëren? Wees creatief! Diensten als ‘ThinkInk’ kunnen dit voor je doen met snelle doorlooptijden en een lage minimale oplage zodat je meerdere ideeën kunt testen.
  • Unieke formaten en vormen: de voorbeeld video hierboven viel op door het puzzelstukje verpakkingsontwerp. Het was gedenkwaardig en het creëerde een beleving. Is er een vorm die je merk of product weerspiegelt? Kijk of je dit kunt verwerken in je verpakking.
  • Verpakkingsmateriaal: wat is uniek dat in de verpakking zelf gaat? Gebruik je standaard bubbeltjesplastic? Hoe leuk het ook is om deze te laten knallen, levert het niet veel bijdrage aan de uitpakbeleving. Denk aan creatievere mogelijkheden. Bedrijven als ‘Digiwrap’ bieden op maat gedrukt zijdepapier voor een uiterst gepersonaliseerde, gedenkwaardige stijl. Wees creatief!
  • Ga voor groen: aan de andere kant van het spectrum, je kunt ook een minimalistische verpakkingsbeleving creëren in het belang van het milieu. Dit kan ook positieve aandacht teweeg brengen, maar dan om andere redenen. Het merk ‘Dell’ was creatief met een milieuvriendelijk verpakkingsconcept dat veel aandacht kreeg: bamboe verpakking.
  • Verras en geniet: niets spreekt meer dan een stap verder gaan voor een klant dan wordt verwacht. Een eenvoudig bedankbriefje in de verpakking van het merk ‘Jawbone’ werd gefotografeerd en op ‘Twitter’ geplaatst door Erin Fors. @forsie: Geachte bedrijven die waarde hechten aan klantenservice, zo doe je het. Bravo, @Jawbone. Deze enkele tweet werd 16 keer geretweet. Een beetje meer moeite doen voor een klant betaalt nog steeds grote winstaandelen.

Zelfs als de trend begint te vervagen (waarvan we niet denken dat dit snel zal gebeuren) heeft het creëren van een positieve klantbeleving directe gevolgen voor de toekomstige activiteiten en mond-op-mond reclame van een merk. Degene die verantwoordelijk zijn voor het verpakkingsconcept zouden ‘outside of the box’ moeten denken en een herinneringswaardige beleving voor hun merken moeten ontwikkelen.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren