5 minuten met Caroli Buitenhuis

5 minuten met | 1005 keer bekeken

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Caroli Buitenhuis, biobased packaging expert die vecht tegen de enorme berg plastic die er gebruikt wordt in de verpakkingsindustrie.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Sinds 2003 ben ik al bezig met biobased. Ik zag dat het anders moest met al dat plastic in de wereld. Ik heb me daarbij gericht op de plastic tassen, dat was volgens mij het grootste milieuprobleem: dit zag je het meest in de plastic soup terug. Laten heb ik me gericht op de bewustwording rondom plastic van consument, retailer en overheid.

Iets heel anders dan waar ik voor opgeleid ben: tijdschriftuitgever. Uiteindelijk bedacht ik de tassenbol. Iedereen kent het gevoel wel: je staat in de supermarkt zonder plastic tas, terwijl je er thuis nog tien hebt liggen. Ik bedacht een bak waar mensen hun plastic tas in konden leggen, waarna mensen die er even geen bij zich hadden geen nieuwe hoefde te kopen. Dit werd onder andere door Jumbo gebruikt en hing bij 500 supermarkten in totaal. Vanaf daar was het een kleine stap naar het plastic in de verpakkingswereld terug proberen te dringen.

In 2010 ben ik begonnen met een opleiding tot verpakkingskundige: ik wilde echt weten waar ik het over had. Verduurzaming blijkt een ontzettend lastig onderwerp te zijn binnen deze branche: retailverpakkingen bestaan vaak uit meerdere lagen, wat recyclen moeilijker maakt.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Op het project van de Tassenbol. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd en het heeft me heel veel gebracht. Een heel traject – van het bedenken tot het uitvoeren – is heel waardevol. Je leert het gehele proces goed kennen.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik heb geen commercieel doel als uitgangspunt, maar een schoner milieu en een betere maatschappij. Dat zorgt voor een geheel andere werkwijze. De tassenbol is daar een goed voorbeeld van: het doel is om plastic tassen te laten hergebruiken. Dat kan een supermarkt doen door een bak te maken waarin mensen hun tassen achter kunnen laten voor anderen, of een tassenbol aanschaffen. Met allebei ben ik blij, want dat zorgt voor een beter milieu.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
De ontwikkeling van bioplastic gaat nu echt heel snel. Wat ik veelal nog zie is dat grote bedrijven wel kijken naar duurzaamheid, maar bijvoorbeeld mensenrechten achterwege laten. Dat is zonde, want dat is ook een gebied waar veel aandacht aan besteed zou moeten worden. Een ding is in ieder geval zeker: het kan niet veel slechter worden dan dat het nu is. Je moet verder kijken dan alleen het productieproces. Alleen op die manier kan een eerlijk speelveld gecreëerd worden.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
In Duitsland en Noorwegen zijn ze met de overheid bezig om biobased producten daadwerkelijk lager te belasten. Dat zouden we ook in Nederland moeten hebben. Er zijn een aantal materialen nog steeds niet verkrijgbaar zijn in Nederland, maar bijvoorbeeld wel in de VS. Dat komt door knellende wetgeving: niet overal wordt voedselveiligheidgarantie voor afgegeven, terwijl dat vaak wel gewoon kan. Dat moet echt veranderen.

Wat inspireert u als ondernemer?
Ik kijk ontzettend ver in de toekomst en ben daardoor altijd bezig met de innovaties van morgen.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur u gegevens naar info@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren