5 minuten met Frank Valkenburg

5 minuten met | 1531 keer bekeken

Iedere week zit VerpakkingsProfs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Frank Valkenburg, account manager bij Belona BV, een gespecialiseerde drukkerij van onder andere etiketten, zelfklevend A4 en wijnglaslabels.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Eigenlijk was dat heel toevallig. Ik ben opgeleid tot grafisch ontwerper, en toen ik vers van school kwam in 2009 merkte ik dat er weinig werk was in deze branche. Toen ben ik wat rond gaan kijken in andere vakgebieden en kwam ik uiteindelijk bij Belona terecht, waar ze op zoek waren naar een Grafisch Ordermanager. Deze baan heb ik aangenomen met het idee om vanaf de verkoopafdeling door te schuiven naar een grafischere tak van het bedrijf, maar uiteindelijk is de verkoop me zo goed bevallen dat ik zelfs een baan heb afgeslagen in de grafische sector om hier te blijven. Ik zit erg op m'n plek.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
We staan met Belona aan het begin van linerless labelen in Nederland. Het is al bekend en groot in Engeland, maar in de Benelux zijn wij koploper op dit gebied. Met linerless labelen heb je een etiket zonder drager, een stuk wat normaal gezien weggegooid wordt. Door linerless te labelen bespaar je 50 procent van het materiaal: een duurzame oplossing dus. Dat ik hier bij mag zijn, maakt mij erg trots.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Doordat ik eerst een grafische opleiding heb gedaan en vervolgens in de verkoop terecht ben gekomen, heb ik een unieke combinatie die ik goed kan combineren in mijn werk. Als klanten probleemvraagstukken bij mij neerleggen of vragen om advies kan ik zowel naar de praktische als de technische kant kijken. Dat biedt een totaal oplossing.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Op het gebied van linerless labelen staat veel te gebeuren. Het staat nog in de kinderschoenen in Europa, maar groeit gestaag. Vanuit het Oostblok komen al veel oplossingen, al is de kwaliteit daarvan niet stabiel. Wij van Belona hebben als voordeel dat we het ook bedrukt aan kunnen leveren. We merken dat de concurrentie snel opkomt en zij ons goed in de gaten houden. Toch een compliment.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
In Engeland zie je veel skinverpakkingen: in plaats van een topseal met stikstof over bijvoorbeeld vlees en vis, ligt de verpakking rechtsstreeks over het product heen. Dit zorgt ervoor dat het voedsel langer houdbaar is: zo'n 20 tot 28 dagen. Ook scheelt een hoop verpakkingsmateriaal, mits goed uitgevoerd. Nu komt het nog vaak voor dat er nog een toplaag over de skin aangebracht wordt om te bedrukken met etiketten. Maar zo los je dat natuurlijk niet op.

Wat inspireert u als ondernemer?
Mijn werk is altijd dynamisch: geen enkele dag is hetzelfde. De ene dag sta ik in een slagerij, de volgende in een drukkerij. Omdat ik er ontzettend veel lol in heb en me altijd voor honderd procent inzet, denk ik dat ik m'n werk goed kan doen en het leuk hou voor mezelf: ook belangrijk!

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar info@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren