5 vooroordelen over kunststofverpakkingen

Columns | 2507 keer bekeken
5 vooroordelen over kunststofverpakkingen

Er leven veel vooroordelen over kunststof verpakkingen. In deze column een poging om enkele hiervan te ontzenuwen, met het risico om een discussie te ontlokken. Dat risico neem ik, dus voel u vrij om hierop te reageren.

1. Kunststof verpakkingen zijn slecht voor het milieu
Dit is een hardnekkig vooroordeel, gevoed door: de grote zichtbaarheid van kunststof verpakkingen, de zwerfafval problemen en natuurlijk de plastic soep. Zonder deze problemen te willen ontkennen of bagatelliseren is het onmiskenbaar dat kunststof verpakkingen een enorm positieve bijdrage leveren aan de voedselveiligheid en aan het voorkomen van voedselverspilling. Zolang de bovenstaande problemen niet zijn opgelost zal deze discussie in alle hevigheid blijven woeden.

2. Materiaal X is duurzamer dan materiaal Y
Dit is een zinloze discussie, want het gaat uiteindelijk alleen over toepassingen van materialen. Er zijn goede toepassingen voor bijvoorbeeld kunststoffen, karton, glas, aluminium of biodegradeerbare kunststoffen, maar ook toepassingen waar ze geen enkel voordeel opleveren. Alleen voor toxische stoffen is het duidelijk, deze moeten zo snel mogelijk worden vervangen.

3. Kunststof verpakkingen zijn (niet) goed te recyclen
Hoewel het technisch mogelijk is om kunststoffen meerdere malen te recyclen tot nieuwe verpakkingen of andere producten, gebeurt dit in de praktijk nog veel te weinig. Het inzamelen, scheiden en recyclen is kostbaar, logistiek lastig en er zijn vele soorten kunststoffen. Een groot deel van de verpakkingen zijn niet ontworpen met het oog op recycling, zoals laminaat verpakkingen. Tenslotte zijn er ook nog te weinig toepassingen voor gerecycled kunststof ondanks dat de kwaliteit steeds beter wordt. 

4. Er zijn veel overbodige verpakkingen
Verpakkingen hebben vele functies die niet altijd direct zichtbaar zijn voor een consument.  Een verpakking maakt het mogelijk producten van de producent naar de consument te transporteren,  beschermd het product, geeft informatie over de inhoud en presenteert het product op een aantrekkelijke wijze. Maar dat het soms wel wat minder zou mogen, dat ga ik zeker niet ontkennen.

5. In een circulaire economie worden alle kunststof verpakkingen eindeloos gerecycled 
Dit is op zich een mooi streven, maar net als bij papier en karton is er altijd een toevoer van nieuw materiaal nodig. Elke keer dat we een materiaal recyclen zal de kwaliteit iets afnemen en de vervuilingsgraad iets toenemen. Een voedselverpakking kan bijvoorbeeld worden gerecycled tot een verpakking voor schoonmaakmiddel (non-food) en vervolgens tot een bierkrat een pallet of een onderdeel voor een elektrische auto. Met chemische recycling kan dit recycling proces mogelijk nog verder worden verbeterd. Als we de nieuwe toevoer uit biobased grondstoffen kunnen maken (duurzaam geteeld en die geen voedseltoepassing hebben) dan kan de kunststofindustrie mogelijk ooit volledig loskomen van fossiele grondstoffen.

Kortom kunststoffen hebben veel nuttige en mooie toepassingen als verpakkingsmateriaal, maar er is nog veel werk voor materiaalproducenten, verwerkers, ontwerpers, verpakkers, brand-owners, marketeers, consumenten, inzamelaars en recyclers om het tot een circulair systeem te maken. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (6)

Reageren
  • Gijs Geerlings
    19.08.2017 - 16:22 uur | Gijs Geerlings

    Best M.B., als je zo gaat redeneren is het eind zoek. Als iedereen zijn afval laat slingeren, of het gaat om blik, papier, glass of plastic, dan wordt het een zooitje.
    Dus consumenten opvoeden, dat afval hoort in de afvalbak, de industrie zal er dan weer wat moois me doen.

  • M B
    04.08.2017 - 09:19 uur | M B

    Als je een dagje naar het strand gaat in Scheveningen en na 18 uur kijkt wat er blijft liggen nadat de mensen naar huis zijn gegaan, dan kun je tot de conclusie komen dat 100 % recycling een illusie is. En zo is het wereldwijd. Mensen denken te weinig na wanneer ze plastic weg gooien in de natuur. Daarom is het noodzakelijk dat de producenten een oplossing verzinnen in de richting van volledig afbreekbaar plastic. Jullie bedoelen het wel goed met recyclen, alleen heeft het geen enkele nu om daar over te praten, wanneer de consument er lak aan heeft.

  • Gijs Geerlings
    14.07.2017 - 13:06 uur | Gijs Geerlings

    Plastic Verpakkingen zijn niet het problem. Het is hoe je met de verpakking omgaat nadat je de vruchten ervan hebt geplukt. Het is de controle over de afvalstroom die het problem veroorzaken en daar moeten we als industrie en maatschappij beter mee omgaan.

  • Freek Langenhoff
    13.07.2017 - 13:56 uur | Freek Langenhoff

    Als producent van kunststof verpakkingen heb ik natuurlijk een gekleurde bril op.

    Toch is bewezen dat er vele hoogwaardige verpakkingen en distributie oplossingen met kunststof succesvol worden toegepast.

    Hoogwaardige verpakkingen zoals wij die produceren worden of hergebruikt, of gerecycled, waardoor het niet wordt toegevoegd aan de “kunststof soep”.

    Zie onderstaande link voor een goed filmpje hierover: Kunststof vraagt heel weinig, maar geeft heeft veel.
    https://www.youtube.com/watch?v=aByTMO_p09s&feature=youtu.be

    Freek Langenhoff
    CurTec International

  • 13.07.2017 - 13:43 uur | Andries Bolding

    Goed, eerlijk en objectief stuk. Toch duidelijk dat we nog een lange weg te gaan hebben.

  • 10.07.2017 - 11:10 uur | Peter Smith

    Als directeur van Stichting Klean kan ik dit artikel alleen maar onderschrijven.
    Vaak wordt Klean gezien als een anti-plastic organisatie. Wij willen alleen voorkomen dat plastic op straat en in de natuur achtergelaten wordt. Daar richt het veel schade aan.
    Mocht u zich ook zorgen maken over de schadelijke gevolgen van plastic? Ruim dan minstens één stukje plastic zwerfafval per dag op. Zwerfafval levert namelijk de grootste bijdrage aan de plastic soep. Als alleen Nederlanders die de volgende generatie een gezonde planeet wensen dit doen zijn we al 22x effectiever dan the OceanCleanup en als we dit wereldwijd voorelkaar krijgen 5000x effectiever. Wat de kosten van deze humane opruimactie betreft zijn we zelfs een Graham's getal maal effectiever.

    Peter Smith,
    Creatief Directeur
    Stichting Klean

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Getal_van_Graham