5 vragen over 'DWP': Verzendprijs van pakket gebaseerd op grootte in plaats van gewicht

Ondernemerstips | 1794 keer bekeken

Veel van de pakketten die verzonden worden zijn onnodig groot. Onhandig voor een bezorgbedrijf en dus reden voor de Amerikaanse bedrijven UPS en FedeX om een systeem te introduceren dat de verzendprijs van een pakket berekend op basis van grootte in plaats van op gewicht: dimensional weight pricing (DWP).

Wat is het?
Dimensional Weight Pricing is een alternatieve manier om de verzendprijs van een pakket te berekenen. Voordelen zitten er vooral in dat er minder lucht wordt verscheept: het is voor verzenders immers niet voordelig om een groter pakket met een lichtere inhoud te sturen.

Jarenlang werd enkel naar het gewicht van een pakket gekeken. Dit betekende dat de grootte van een pakket niet uitmaakte voor de verzender; je betaalde immers per gewicht. Verzenders zaten echter met problemen, omdat zij meer ruimte en dus kosten kwijt waren aan een licht pakket. Ze vervoerden voornamelijk lucht.

Met de nieuwe factuurmethode is het voor verzenders mogelijk meer pakketjes mee te nemen, en dus meer geld te verdienen met dezelfde container, boot of vliegtuig als een jaar geleden.

Hoe worden prijzen berekend?
Uw verzending wordt gemeten op lengte, hoogte en breedte. Daarna wordt het gedeeld door de zogenoemde DIM-factor, een constant nummer dat berekend wordt voor een kubieke meter ruimte. Ieder verzendbedrijf heeft zijn eigen DIM-factor. Die van UPS en FedeX is in Amerika 166, terwijl die voor de internationale verzendingen 139 is. Hoe hoger de DIM-factor, des te lager is de uiteindelijke prijs.

Prijs = L x B x H / Dimfactor

Dit is echter niet bij alle pakketten van toepassing. Bij verzendingen die zwaarder zijn dan de DIM-berekening, worden namelijk alsnog voor die prijs verzonden.

Is DWP voordelig voor mij?
Dit klinkt misschien alsof het systeem alleen voordelig kan zijn voor de verzenders. Niets is echter minder waar. Er zijn een paar handige trucjes, waardoor u deze berekening in uw voordeel kan laten uitvallen:

  • Maak je pakket zo klein mogelijk. Zie het als een uitdaging om de DIM-prijs lager te maken dan de prijs per gewicht. Gebruik hierbij verpakkingsmaterialen die niet uitzetten.
  • Onderhandel over de DIM-factor. Bij grote bedrijven zal dit misschien niet mogelijk zijn, maar bij kleinere verschepers zal dit wellicht mogelijk zijn als je meer vervoerd.
  • Weiger producten te verschepen die groot zijn en weinig wegen. Probeer je te richten op kleine, zware pakketen.

Is het nieuw?
Niet helemaal. In 2007 begon FedeX al met het verzenden op deze manier, maar dan slechts met pakket die op de grond verzonden werden. Sinds 1 januari 2015 verzenden zowel FedeX als UPS alle pakketten wereldwijd die groter zijn dan 1 kubieke meter via dit systeem. Ook de pakketten die via de lucht en via boot worden verzonden, worden dus voortaan op deze manier gefactureerd.

Zijn er regels omtrent deze manier van factureren?
Ja, die zijn er zeker. Al zijn het er niet veel. Regels bij deze relatief nieuwe manier van verschepen gaan onder andere over de afmeting van de doos: alles groter dan 1 kubieke meter wordt op deze manier berekend. Ook is het goed om te weten dat het belangrijk is de juiste informatie aan te leveren over de lengte, breedte en hoogte. Mocht dit niet het geval zijn, kan de vervoerder u een boete opleggen waarvan hij de hoogte zelf mag bepalen.

Wat denkt u, gaat deze manier van vervoeren het ook halen in Nederland? En hoe kan de verpakkingswereld hierop inspelen?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 24.02.2015 - 09:04 uur | Ton de Graaf

    Ik denk dat we er in Europe ook niet aan gaan ontkomen dat deze manier van verzenden de toekomst zal worden. Het is te gek voor woorden dat het nu bijna niet uitmaakt hoe groot een verpakking is terwijl er wel degelijk kosten in de keten gereduceerd kunnen worden. UPS en FedEx zijn hiermee begonnen per 1-1-15 in US en ik heb sterk de indruk dat de ze de voorbereidingen treffen voor Europa. Zoals een goed spreekwoord zegt; als er 1 schaap over de dam is.....