5 x nieuwe ontwikkelingen in smart packaging

Expertartikelen | 1026 keer bekeken
5 x nieuwe ontwikkelingen in smart packaging

Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen verandert er enorm veel in de markt. VerpakkingsProfs zet in deze maandelijkse rubriek in samenwerking met AIPIA de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

Namaak van kinderspeelgoed tegen gegaan met actieve verpakking

linicubeshadesbowl300x169-1474465891.jpg

Productbeveiligingsdienst Selinko is een samenwerking aangegaan met NXP Semiconductors om  verpakkingen van kinderspeelgoed actief te maken. Het Duitse merk Sunny Hills ontwikkelde een verpakking voor Lini Cube, een blokkendoos waar een 3D concept in verwerkt is.

Om het product te beschermen tegen namaak, wat de sector jaarlijks zo'n 1,5 miljard euro kost in Europa, gebruikt Lini Cube actieve en intelligente verpakkingen. een NFC chip van NXP in de verpakking moet in samenwerking met het platform van Selinko ervoor zorgen dat het product uniek gevolgd kan worden. Doordat het speelgoed 197 euro kost, wordt het gerekend tot een product met hoge waarde. 

Door het product te verbinden met the Internet of Things door middel van een NFC tag biedt Selinko consumenten de mogelijkheid om het product te controleren op authenticiteit. Ook kan het gebruikersgemak uitgebreid worden door middel van een gratis app.

Bloemen 'in slaap' tijdens transport

flower-1474464203.jpg

Het Nederlandse bedrijf PerfoTec biedt een langere houdbaarheid voor bloemen tijdens transport. De houdbaarheid van de bloemen wordt verlengd door gebruik te maken van AMAP technologie, die al veelal gebruikt wordt in verse groenten en fruit. 

Uflex, een Indiaas bedrijf voor flexibele verpakkingen, maak al gebruik van de systemen van PerfoTec, voor hun problemen met de houdbaarheid van mango's tijdens transport. Door middel van de systemen heeft Uflex een nieuw folie ontwikkeld dat de producten voorziet van frisse lucht. 

De bloemen worden 'in slaap gehouden' en kunnen vijf dagen zonder water. De vochtigheid wordt door de verpakking teruggestuurd in de bloemen, waardoor het mogelijk is dat ze blijven 'ademen' in de verpakking. De bloemen blijven na het openen van de verpakking nog minstens zeven dagen mooi op de vaas.

Houd de bacteriën uit de buurt van kip

chicken-1474462443.jpg

Het Engelse verpakkingsbedrijf Parkside Flexible Europa zegt een flexibele verpakking ontwikkeld te hebben met anti-microbische technologie die bacteriën verminderd op de buitenverpakking van pluimvee. Het bedrijf gebruikt een coating voor de verpakking, die erom bekend staat micro organismen voor 99,9 procent te doden.

De technologie die het bedrijf gebruikt is specifiek ontwikkeld voor de pluimvee sector en andere proteïne markten waar bacteriën een groot probleem zijn. Bacteriën zijn nummer één veroorzaker van voedselvergiftiging in het Verenigd Koninkrijk is zijn een groeiend probleem in de voedingsindustrie.

De flexibele verpakkingen waarin de technologie verwerkt is zijn van PET en getest voor direct en indirect contact met voedsel. 

Houdbaarheidsdatum is slecht nieuws voor Europa

best-before-2-1473165451.jpg

Met de toenemende druk op de Europese Commissie om de doelen rondom voedselverspilling te halen die in het Circular Economy rapport worden benoemd, heeft de Berlijnse Humboldt Universiteit in een rapport aangetoond dat de houdbaarheidsdatum het voornaamste probleem is bij voedselverspilling.

Duitse bedrijven communiceren niet genoeg met hun consumenten over de voedselverspilling problemen, ondanks dat meer dan de helft van de bedrijven aangegeven heeft te weten dat het een belangrijk probleem is. 84 procent zei zelfs dat het een onderwerp is met hoge prioriteit binnen het bedrijf. 

De Duitse minister van Landbouw gaf al eerder aan dat hij de houdbaarheidsdatum liever kwijt dan rijk is en dat de overheid 10 miljoen euro uitreikt voor het ontwerpen van een slimme oplossing voor dit probleem. De schatting is dat meer dan 20 procent van de totale voedselproductie wordt verspild in Europa, wat neerkomt op een kostenpost van 143 miljard euro.

Malibu zet in op beleving in plaats van product 

malibu-1472725512.jpg

Drankmerk Malibu heeft een fles gelanceerd die te verbinden is met een smartphone. De fles is exclusief verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk en in een oplage van 40.000 exemplaren verkrijgbaar bij Tesco. Door middel van NFC en een duidelijke uitleg op de nek van de fles moeten consumenten dichterbij het merk komen te staan.

De mobiel wordt simpelweg tegen de afbeelding van de zonsondergang op de fles gehouden en daarmee wordt content ingewonnen en kunnen consumenten in de prijzen vallen. Met de campagne speelt het merk in op onderzoek dat het liet doen, wat aantoont dat consumenten vooral op zoek zijn naar ervaringen in plaats van producten. Onder andere een reis naar Barbados kan gewonnen worden, evenals een muzieklijst die te beluisteren is en recepten voor cocktails met de kokosnoot likeur. 




Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren