5 x verandering in actieve en intelligente verpakkingen

Verpakkingstips | 1771 keer bekeken
5 x verandering in actieve en intelligente verpakkingen

Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen verandert er enorm veel in de markt. VerpakkingsProfs zet in deze nieuwe maandelijkse rubriek in samenwerking met AIPIA de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

1. Een YouTube-break met KitKats QR-code

kitkat-1463581809.jpg

Nestlé's KitKat chocoladerepen hebben in het Verenigd Koninkrijk vanaf nu een QR-code, die consumenten naar 74 verschillende YouTube filmpjes leidt. Dit is mogelijk door een speciale samenwerking met Google. In totaal zijn er 47 miljoen verpakkingen met de QR-code afgedrukt. De video's zijn in vier verschillende categorieen ingedeeld: sport, comedy, muziek en games. Wie goed op de verpakking kijkt, ziet deze vier thema's daar ook in terug. De samenwerking tussen KitKat en Google is niet nieuw: eerder vernoemde Google een operating system van Android naar de chocoladereep en was er een samenwerking waarbij consumenten het YouTube logo op hun reep terugvonden, waarbij ze werden aangemoedigd om voicesearch te vragen 'YouTube my break', zodat ze ook bij een speciaal aantal geselecteerde video's uitkwamen.

2. De nieuwe augmented-reality app CrownSmart

how-crownsmart-works.jpg

Crown Packaging is al bij verschillende ontwikkelingen op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen betrokken geweest, maar met de nieuwe app CrownSmart richt het bedrijf zich op de eindgebruikers. De nieuwe app moet merkeigenaren de mogelijkheid bieden om direct met hun consument te communiceren, door middel van content. Deze is te bereiken via een unieke code op het lipje van ieder blikje dat Crown produceert. De code kan ook gebruikt worden om namaak productie tegen te gaan, maar tegelijkertijd worden er via de code ook kortingen weggegeven, evenals dat er spelletjes gespeeld kunnen worden. Voor merkeigenaren is de informatie die consumenten op die manier achterlaten waardevol. Zo wordt bijvoorbeeld inzichtelijk welke content aantrekkelijk is voor de consument en waar de consument zich bevond toen de code gescand werd. 

3. Bewegende verpakking moet versheid product aantonen 

De Poolse levensmiddelenmerk Mila staat voor een uitdaging: hoe kun je consumenten duidelijk maken of ingevroren vis nog vers zijn of niet? Er is een creatieve oplossing bedacht: met behulp van springende dozen, die bewegen als een vers gevangen vis. De doos is met WiFi-verbonden en begint te schudden zodra de consument dichterbij komt. Online is de verpakking ook uitgebreid: op de website van het Poolse bedrijf zijn video's te zien met de reactie van consumenten als de doos begint te bewegen. Op deze manier worden humor en een serieuze boodschap gecombineerd.

4. Nieuwe techniek om medicijnen tegen namaak te beschermen

amcor-ncryptjpg-1462823487.jpg

Verpakkingsproducent Amcor komt met N'CRYPT met een groot portfolio aan oplossingen om namaak van farmaceutische producten tegen te gaan. Met deze digitale ontwikkelingen kan veiligheid voor consumenten beter worden gegarandeerd, staat vast de supply chain integer is uitgevoerd en worden merken beter beschermd. In verschillende lagen van de verpakking worden technologieen ontwikkeld, zoals authentieke kenmerken en gespecialiseerde printtechnieken. Het N'CRYPT portfolio bevat onder andere: patent technologie, veiligheidsprinten, UV-belichting, microtext en meer.

5. Heeft de tht-datum zijn houdbaarheid bereikt?best-before-1461932299.jpg
De Duitse minister van voedsel en landbouw, Christian Schmidt, is van plan de tenminste houdbaar tot-datum te verwijderen van verpakkingen. Hij gelooft dat consumenten niet het verschil zien tussen 'use by' of 'best before'. Veel mensen weten niet dat de tenminste houdbaar tot-datum niet betekent dat een product daarna niet meer te consumeren is. In tegenstelling tot deze datum zou een kleurencode goed zijn, die verkleurt naarmate een product niet meer houdbaar is. Er zijn geen ingewikkelde termen aan verbonden, enkel de kleuren die duidelijk maken of een product nog eetbaar is of niet.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 08.06.2016 - 13:09 uur | Eef de Ferrante

    Goede voorbeelden van de opkomst van actieve en intelligente verpakkingen. Weer een bewijs dat technologie een markt in beweging kan zetten.