6 tekenen dat het tijd is om uw verpakking te updaten

Ondernemerstips | 2068 keer bekeken

Verpakkingen worden vaak nog vergeten als marketinginstrument. Na advertenties, pr evenementen, acties, sociale media en andere initiatieven wordt er gekeken wat verpakkingen kunnen betekenen. Geheel onterecht.

Het vernieuwen van verpakkingen kan ontzettend goed werken om het merk weer eens op de kaart te zetten. Maar wanneer is het daar de beste tijd voor? Wat zijn de regels en wat moet je zeker niet doen? Zes tekenen dat het tijd is om uw verpakkingen een update te geven.

1. Het is zes jaar geleden sinds de laatste update
Zes jaar is een goede tijd om weer eens te kijk naar het huidige design. In die tijd zullen er veel dingen veranderd zijn; zowel op de markt als binnen de organisatie. Keuzes die gemaakt zijn kunnen eens overdacht worden. Zijn ze nog steeds relevant? En wat is de volgende stap in het leven van het bedrijf? Past deze verpakking daar nog bij?

Hierbij is het wel belangrijk dat het design niet per se aangepast wordt op basis van een nieuwe trend. Deze zal over zes jaar hopeloos verouderd zijn en te vaak veranderen van verpakking kan schadelijk zijn voor het imago van het merk. Marketeers en ontwerpers zullen daarom moeten samenwerken en het zo aanpassen dat het relevant én herkenbaar blijft voor de consument

2. De concurrentie heeft zijn verpakkingen veranderd
Zoals hierboven al genoemd: zes jaar is een lange tijd waarin veel kan veranderen. Stilstaan lijkt geen optie als je de positie van marktleider in een bepaalde categorie wilt bereiken of vast wil houden. Het is daarom niet alleen belangrijk om naar jezelf te kijken, maar ook naar de concurrentie: wat hebben zij in de afgelopen zes jaar veranderd. Dit is niet alleen belangrijk om je eigen positie te bepalen, maar ook te kijken naar trends en de manier waarop de concurrentie daarmee omgaat. Dit zal hun sterke en zwakke punten voor een deel blootleggen, waar u gebruik van kan maken.

3. U heeft uw consument beter leren kennen
De consument is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om draait: waarom koopt hij een bepaald merk en waar is dat op gebaseerd? De cijfers die consumentenonderzoeken voortbrengen zijn belangrijk, want ze geven je inzicht in wat je zou kunnen veranderen. Maar hoe langer je met een bepaalde verpakking werkt, hoe verder je kan gaan in dat consumentenonderzoek. De manier waarop bedrijven naar consumenten kijken is veranderd: er wordt meer persoonlijk gecommuniceerd. Men komt uit het laberatorium en gaat in gesprek. Al deze informatie kan u gebruiken in het vernieuwen van de huidige verpakking.

4. Tijden zijn veranderd
Er is een groot verschil tussen een trend en een echte verandering binnen de verpakkingsbranche. Veel mensen waaien met de verschillende winden van trends mee en veranderen om de haverklap hun look and feel. Niet gunstig voor het bedrijf en zelfs schadelijk voor het merk – hoe moet de consument immers weten hoe het product er volgende week uit ziet?

Om een goede update te doen zonder teveel te hangen aan trends is het goed om de identiteit van de branche te kennen waarin u werkt. Motor olie zal immers op een andere manier aangeprezen worden dan melk. Wanneer u dit vastgesteld heeft is het goed om de afgelopen tijd – zes jaar leent zich daar goed voor – te evalueren. Hoe is deze identiteit van uw branche veranderd? En zijn dit blijvende veranderingen? Ga hierbij dus niet in op trends, maar kijk naar het over all plaatje.

5. U weet beter wat er speelt onder retailers
Retailers zijn steeds belangrijker geworden als het gaat om het ontwerpen van verpakkingen. Men kan zeggen dat dat een negatieve ontwikkeling is, maar het is de schakel voor de producent naar de consument. Met de toenemende concurrentie tussen merken is het voor u juist een uitdaging om samen met de retailers te werken aan meer zichtbaarheid in de winkel. Een kleine aanpassing in de verpakking kan al zorgen voor een andere blik in de schappen. Probeer te zien wat de retailer ziet, maar wat de verpakking uit zichzelf niet overbrengt.

6. De boodschap van uw merk is verloren gegaan
Iedere centimeter van de verpakking zal goed overdacht moeten zijn. Kijk eens naar uw product en kijk of de uitstraling van de verpakking nog steeds overeenkomt met wat u uit wil stralen. Is het herkenbaar voor de consument? En is deze nog steeds herkenbaar voor uzelf? De verpakking zal in de loop der jaren kleine aanpassingen hebben doorgemaakt, maar sluiten deze nog allemaal op elkaar aan?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren