Apple begrijpt: het begint allemaal met de verpakking

Expertartikelen | 1626 keer bekeken

Weet u nog dat u een kind was tijdens Sinterklaas? Die mooi verpakte cadeautjes waar de pieten  zo hard aan gewerkt hadden, of tijdens Kerst onder de kerstboom vond?  Hoe u en uw broers en  zussen het papier van de dozen afscheurde, wanhopig op zoek naar wat er in de doos zat? U lette niet op de nuance en de perfecte symmetrie van de randen van de doos die uw nieuwe Barbie, Nintendo, oventje of draagbare cd-speler bezat, omdat u wilde weten wat er in die lastige doos zat.

Uitpakkamer
Niet iedereen denkt hetzelfde over de verpakking van het product, daarom zijn er studies om verpakkingsontwerper te worden. Steve Jobs pakte het anders aan en ontwierp een hele ruimte voor niets anders dan het openen van dozen. Ontwerpers van Apple brachten dagen door in deze kamer om honderden ontwerpen van dozen door te lopen.

Adam Lashinksy van het boek Inside Apple vertelt dat je om volledig te begrijpen hoe serieus de leidinggevenden van Apple zijn over kleine dingen je moet bedenken dat een verpakkingsontwerper in deze ruimte bezig was met de meest gewone taak: het openen van dozen. Jonathan Ive, hoofd van design bij Apple vertelt dat hij houdt van het proces van uitpakken. Hij zegt dat je een ritueel van het uitpakken maakt, om zo het product speciaal te maken. Verpakken kan zijn als een theaterstuk, het kan een verhaal creëren. Het is zintuigelijk, tastbaar en mysterieus. Het grijpt elk deel van onze hersenen.

Internet
Uitpakken is ook een fenomeen op het internet, de plek waar je écht alles kunt vinden over uitpakken. YouTube heeft zelfs kanalen die gewijd zijn aan uitpakken: want waarom zou je niet willen kijken naar een drie minuten durend filmpje dat gemaakt is met een telefoon, van iemand die een video spelletje, de nieuwste iPhone, blender of chocolade surprise ei uitpakt? Sinds 2010 is het aantal uren van uitpakvideo’s enorm gegroeid. In alleen al 2013 is er een hoeveelheid van uitpakvideo’s geüpload op YouTube dat gelijk is aan 6,5 jaar.

Theatraal
Het is schijnbaar de onderwaardering van de 21ste eeuw om te zeggen dat verpakking belangrijk is. Steve Jobs begreep dit. Sinds de eerste iPod die in 2001 werd uitgebracht, waren niet alleen de aankondigingen van de nieuwste Apple producten theatraal maar ook het uitpakken van de nieuwste gadget. Het is een doos die open glijdt, net als de gordijnen van een podium. Je kunt bijna het licht uit de hemel zien schijnen op de doos en het Mormon Tabernacle koor het refrein van ‘Hallelujah’ horen zingen, wanneer de perfect ontworpen doos het prachtig ontworpen product onthult. Omdat de introductie van een product in je leven de toon zet voor de gehele relatie met het product.   

En het begint allemaal met een doos. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren