​Augmented Reality in de verpakkingswereld: een blik op de toekomst

Expertartikelen | 861 keer bekeken
​Augmented Reality in de verpakkingswereld: een blik op de toekomst

Hoewel Augmented Reality (AR) klinkt als een term uit de verre toekomst, is het niet nieuw. Meer en meer bedrijven maken gebruik van deze revolutionaire, digitale technologie. 

Augmented Reality is een technologie die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbindt, een mix van de realiteit met een virtuele toevoeging of verrijking dus. In de praktijk komt het er op neer dat er extra digitale content wordt toegevoegd aan uw gezichtsveld.

Eén van de meest gekende tools om AR ‘zichtbaar’ te maken is de AR-bril. Deze bril kan allerhande informatie tonen op het glas, zoals filmpjes of afbeeldingen. Tevens kan de drager de bril besturen met stemcommando’s of video en foto’s te schieten.

AR in de verpakkingwereld
Op dit moment wordt AR veelvuldig gebruikt door verschillende bedrijven voor bijvoorbeeld sorteren, denk maar aan postbedrijven. Daarnaast zien we het ook opduiken in de verpakkingswereld, voornamelijk voor orderpicking. Deze techniek staat nu nog in de kinderschoenen, maar blijft steeds evolueren.

Helaas blijft het nu nog bij plaatjes herkennen over de reële wereld heen. De  toekomst van de AR en de bijhorende AR-bril ligt echter in objectherkenning in combinatie met een hogere processorsnelheid.

Wanneer de AR-bril gecombineerd wordt met verpakken, zou u in staat moeten kunnen zijn om een pallet te herkennen. U kunt dan ook letterlijk projecteren waar een product op de pallet moet komen wanneer u om een pallet heen loopt. Wanneer een hogere processorsnelheid toegevoegd wordt, doet de bril zelf berekeningen en herkent objecten dankzij extra rekenkracht.

Blijft verpakken het ondergeschoven kindje met Augmented Reality? Deze vraag werd gesteld aan Martijn van ‘t Hof, Product Manager Software bij FPC. “Wij menen van niet”. Ondanks dat AR nog maar enkele jaren op de markt aanwezig is, zijn de voordelen in de verpakkingssector vrij snel duidelijk geworden:

U heeft uw handen vrij
U werkt niet meer met afgedrukte orders, in combinatie met een ringscanner scant u het product en ziet u wat er gedaan moet worden.
U werkt veel sneller
De bril vertelt in welk gangpad u moet zijn, welk rek en welk product, u hoeft zelf niet meer te zoeken.
Juiste product
U weet direct het het juiste product is wat er in een order gevraagd wordt.

AR, een goede investering
AR geeft de indruk duur te zijn. Maar die investering is goed te verantwoorden t.o.v. de kosten die u uitspaart. Denk maar aan de kosten die gepaard gaan met de training van nieuwe werknemers. Daarnaast is de foutenmarge met de AR-bril ook vele malen minder omdat de bril exact vertelt wat u moet doen. Werknemers picken namelijk geen foutieve producten meer. De training omvat enkel het gebruik van de bril.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren