Babyboomers beter bedienen

Columns | 999 keer bekeken

Eind vorig jaar presenteerde ABN Amro een rapport over vergrijzing en de kansen voor voedingsmiddelenproducenten. Het rapport brengt de specifieke wensen en behoeften van ouderen tussen de 60 en 75 jaar in kaart. Aan bod komen onderwerpen als de grootte van verpakkingen, motivatie om te eten en de prijs van kleinere verpakkingen. Nederland telt ruim 2,8 miljoen mensen tussen de 60 en 75 jaar. Hoe kunnen we deze groep optimaal bedienen? Of beter gesteld: waar liggen kansen binnen de keten en wat betekent dit specifiek voor de verpakkingen?

De ouderen van nu zijn die van vroeger niet meer. Mensen werken langer door, blijven langer zelfstandig wonen en willen (mede) daarom zo lang mogelijk fit blijven. De vergijzing is van grote invloed op de samenleving en vraagt om nieuwe ontwikkelingen in de foodsector.

Portieverpakkingen
Babyboomers houden niet van verspilling, zij komen immers uit een tijd waar schaarste en zuinigheid overheersten. Het rapport toont aan dat babyboomers bereid zijn om meer te betalen voor kleinere portieverpakkingen. Opmerkelijk, want de 'P' van prijs speelt bij deze generatie eveneens een belangrijke rol. De keuze voor portieverpakkingen is vermoedelijk niet alleen gelegen in het tegengaan van verspilling, maar ook in de mogelijkheid om maaltijden af te wisselen. Daarnaast hebben ouderen doorgaans de behoefte om minder te eten. Al deze redenen worden in het rapport genoemd als mogelijke verklaringen voor de populariteit van de portieverpakking onder ouderen. We weten dus wat ons te doen staat…

Kant- en klaar producten
De verwachting is dat de vraag naar kant- en klaar producten toeneemt. Ook hier spelen portieverpakkingen een belangrijke rol. Hetzelfde geldt trouwens voor de eisen aan verpakkingen, gelet op kwaliteit en optimale presentatie. Elk specifiek product stelt andere eisen aan de verpakking, van soepen en sandwiches tot diepgevroren producten.

Leesbare informatie
Veel babyboomers vinden informatie op de verpakkingen onduidelijk en slecht leesbaar. Ouderen wensen duidelijkheid over herkomst van het product, bereiding en voedingswaarde. Bovendien willen zij goed kunnen inschatten of een product gezond is. We moeten immers nog even doorwerken en zelfstandig kunnen blijven wonen… Ook hier liggen uitdagingen (lees: kansen) voor verpakkingsleveranciers.

Reclame
Eerder schreef ik over de verpakking als verleider of reclamemaker, maar zijn de babyboomers hier gevoelig voor? Uit het onderzoek blijkt dat ouderen zich bij hun keuze voor eten vooral laten beïnvloeden door opvoeding en eigen ervaring en minder door bijvoorbeeld reclames.
Wat vooral niet werkt zijn verpakkingen en reclame-uitingen die de babyboomers in het hokje van 'ouderen' stoppen. Je kunt je beter richten op de interesses die de ouderen hebben als het gaat om eten: gezondheid en vitaliteit, met absoluut een moderne twist, want oma kan tegenwoordig ook Facebooken!

Wat overigens wel werkt is inspelen op emotie. Emoties zijn belangrijk voor het eetgedrag van ouderen. Ouderen gaan meer af op hun ervaringen en emoties, dan op informatie van bijvoorbeeld de supermarkt. Verpakkingen dragen bij aan de emotionele beleving. Een trend die we veel zien is de verpakking die teruggrijpt naar vroeger: nostalgisch, ambachtelijk en puur. Dat lijkt mij een eerste goede stap naar de verovering van de generatie babyboomers.

Hoe denk jij de babyboomers te kunnen veroveren? Welke kansen zie jij weggelegd voor bijvoorbeeld verpakkingsleveranciers of voedselproducten?
Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren