Bescherm niet alleen het apparaat, maar ook de verpakking

Expertartikelen | 1084 keer bekeken
Bescherm niet alleen het apparaat, maar ook de verpakking

Als je een verpakking bedenkt die technisch vernieuwend is, kun je deze beschermen met een octrooi. Zonder octrooi kan iedereen de verpakking namaken en daarmee kan veel omzet verloren gaan. Uit succesvolle producten als Senseo-pads en Nespresso-cups zijn wijze lessen te trekken.

Het Nespresso-apparaat met cupjes, de Senseo met bijpassende coffeepads, een fraaie houder voor rolletjes plakband of een printer met inktcartridges, in alle gevallen zijn het de navullingen (of consumables) die de echte omzet en marges realiseren voor de producent. Dit zijn vaak wegwerpverpakkingen. Het kan ook gaan om business-to-business oplossingen, zoals een nieuwe vulmachine voor PET-flessen of een lasmachine die gebruikmaakt van een nieuwe lasdraad.

Eenvoud 
Het eenmalig aan te schaffen apparaat is doorgaans een complex stukje techniek waaraan veel engineering te pas komt. Dat laat zich dan ook meestal relatief eenvoudig octrooieren. De consumable is technisch vaak juist erg simpel. Dat heeft een goede reden, er moeten er namelijk heel veel van geproduceerd kunnen worden. Dan is eenvoud een noodzaak. Echter, de eenvoud maakt bescherming ook moeilijker. Dat wordt nogal eens vergeten of krijgt niet de aandacht die het verdient. 

Het is de kunst om juist ook de consumables te beschermen. Dat kan het verschil maken tussen een beetje of heel veel commercieel succes. Dat ging in Nederland bijvoorbeeld fout met de Senseo. Er was wel een octrooi op het apparaat, maar de rechter bepaalde dat de pads, hoewel het essentiële onderdelen zijn om koffie te maken, geen onderdeel van de uitvinding vormden. Overigens werd deze uitspraak in het buitenland met gefronste wenkbrauwen bezien. Het geeft evenwel aan dat het een gemiste kans is als de navulling niet van een goed octrooi is voorzien.

Kapers op de kust 
Bij Nespresso hadden ze dit wel begrepen en was juist de consumable voorzien van een sterk octrooi. Tijdens de looptijd heeft Nestlé fors geïnvesteerd in de innovaties van hun machines. Wat Nespresso niet gedaan heeft, was ook de koffiecup zelf innoveren. Dat levert weliswaar het voordeel van forward and backward compatibility op (de oude cupjes werken in de nieuwe machine en vice versa), maar maakt het vrijwel onmogelijk om de cupjes zelf langer te beschermen. Toen het basisoctrooi verliep stonden de kapers dan ook op de kust.

Als Nespresso de verbeteringen in de machine had gecombineerd met een verandering in de cupjes, dan had he bedrijf langer van het monopolie kunnen genieten. Het is dan wel belangrijk dat er geen sprake is van forward compatibility. Met andere woorden, de oude pads, cups of cartridges mogen niet meer passen in het nieuwe apparaat.

In de praktijk betekent dit dat voor een goede bescherming van een relatief simpel product als een wegwerpverpakking de octrooiaanvraag uiterst secuur en volledig moet zijn. Bovendien moet de zaak goed doordacht worden. Haastwerk is een garantie voor een faliekante miskleun als het intellectueel eigendom eenmaal wordt betwist. Of in andere woorden: goedkoop is geen koop. En bedenk: als de verpakking succesvol is, worden je IE-rechten meestal betwist.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren