Blik is wel degelijk duurzaam, alleen weet niemand het

Columns | 1509 keer bekeken
Blik is wel degelijk duurzaam, alleen weet niemand het

“Maar blik is toch heel milieuonvriendelijk?” Ik sta naast mijn buurman in zijn gloednieuwe eetwinkel. Sinds deze week verkoopt hij vers gemaakte, gezonde, biologische afhaalmaaltijden. De maaltijd kan compleet gemaakt worden met een bijbehorend sapje of een gezonde lekkernij. Bij het horen van deze zin beginnen mijn oren te klapperen, mijn handen te jeuken en mijn hart sneller te kloppen.

Ik leg hem uit dat juist blik één van de milieuvriendelijkere verpakkingen is. Blik is 100 procent recyclebaar, keer op keer weer en zonder dat het kwaliteit verliest. Daardoor kun je er elke keer opnieuw een product van maken en worden steeds meer blikjes geproduceerd van gerecycled materiaal. Uiteindelijk zorgt dit proces ervoor dat je voor de productie van blik steeds minder grondstoffen aan de aarde hoeft te onttrekken. “Oh echt?, dat wist ik helemaal niet”, zegt hij verbaasd. “Ik vind dat ook allemaal wel super interessant met die verpakkingen” voegt hij er aan toe.

Over alles wat hij verkoopt heeft hij namelijk goed nagedacht. Bijna alle producten hebben een in het oog springende verpakking. De mensen die hier een maaltijd halen kiezen bewust voor een ander assortiment dan wat je in de supermarkt aantreft. Alles is zorgvuldig geselecteerd. Product en verpakking vormen een geheel en dragen bij aan de gevoelswaarde van het complete concept dat hij verkoopt.  

Kosten
“Kan ik dan ook mijn maaltijden in een blik verpakken, zelf dicht maken en zo aan de klanten meegeven?” Ja, dat kan. Hij laat me een seal apparaat zien dat hij speciaal heeft aangeschaft om de kunststof bakjes, waar de maaltijden nu in verpakt worden, mee af te sluiten. “Alleen zo’n blikje is zeker wel een stuk duurder dan dit plastic bakje met folie?”. Ja, waarschijnlijk wel. “Ja, maar kijk, als een blikje 3 keer zo duur is als zo’n bakje dan is de keuze snel gemaakt”. Dat begrijp ik. Je bent namelijk ook ondernemer en aan het einde van de dag wil je een plus zien onderaan de streep.

Maar het zet hem wel aan het denken. En mij ook. Het laat wederom zien dat we als blikindustrie nog onvoldoende deze krachtige en natuurlijke eigenschappen van dit verpakkingsmateriaal aan de man brengen. We schreeuwen het niet van de daken. Zolang nog steeds het beeld bestaat dat blik slecht is voor het milieu is er werk aan de winkel. Te beginnen in je eigen omgeving. 

Ondernemers zoals mijn buurman durven uiteindelijk misschien wel te kiezen voor een wat duurdere maar ook milieuvriendelijkere verpakking als ze over de juiste informatie beschikken. Hij speelt met zijn winkel in op een bepaalde behoefte bij de klant die voortkomt uit de huidige markttrends. Product en verpakking zijn belangrijk om de filosofie van zijn winkel te onderbouwen. Het verhaal over blik kan hij weer uitleggen aan zijn klanten. Mond-op-mond reclame heeft nog altijd het beste effect. Zeker in de buurt.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren