Blinde geeft uniek kijkje in hoe onhandig sommige verpakkingen zijn

Columns | 1475 keer bekeken
Blinde geeft uniek kijkje in hoe onhandig sommige verpakkingen zijn

De blinde Ralf Habets geeft ons in zijn column een uniek kijkje in de wereld van blinden en verpakkingen.

Waar veel verpakkingen tegenwoordig vermelden hoe deze het makkelijkst geopend kan worden, is dat voor een blinde natuurlijk niet zichtbaar. De blinde Ralf Habets schrijft in zijn column op de website Mooilandvancuijck over dit zeer onpraktische gegeven. Hij herinnert zich dat er koekjes in de kast staan die z'n moeder hem had aangeraden. Een verpakking die hij nog niet kent.'Jullie moeten er eens op letten hoeveel verpakkingen er zijn waar op voor jullie als goed ziende aanwijzingen staan over hoe de verpakking te openen, de inhoud te consumeren of wel te bereiden. Informatie die ik veel al mis en met geen enkele geavanceerde scanner leesbaar kan krijgen.'

Want braille, de taal die blinden met hun vingers kunnen voelen, is vaak niet aanwezig op verpakkingen. Bij koekjes is dat nog niet zo'n groot probleem volgens Habets: die kun je gewoon met brute kracht openen. 'Maar bussen, flessen met twee doppen en een fliebeltje of flabbetje onder die doppen, pijlen met hier openen, die kant op draaien of hier trekken: Ik mis al die aanwijzingen.'

Volgens Habets zouden ze een kindvriendelijke sluiting eerder een blindvriendelijke sluiting kunnen noemen. 'Ik ben er in de loop der jaren een ware meester in geworden om dergelijke uitdagingen met goed gevolg te overwinnen. Soms moet ik echter tot mijn spijt mijn meerdere herkennen in een verpakking. Dan moet ik toch echt even een paar goed werkende ogen lenen van een van mijn mede mensen om er achter te komen waar de opening van die verpakking zit.'

Een leerpunt voor de verpakkingsbranche en iets waar weinig bij stil gestaan wordt. Houdt u bij het ontwerpen van de verpakking rekening met blinden en slechtzienden?

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Chris Vuylsteke
    24.02.2016 - 14:02 uur | Chris Vuylsteke

    Inderdaad , als ziende nog bij stilgestaan. Ik begrijp dat dit voor de verpakkingsindustrie een moeilijk gegeven is. De klant doelgroep is niet zo groot denk ik, dus... Kan eventueel een q-code op de verpakking (bvb steeds op top of boden) een oplossing zijn die dan extra info geeft aan de slechtziende via een app en spraak ? Kostprijs is dan minder dan reliefopdruk.

  • Henk Bharos
    22.02.2016 - 01:40 uur | Henk Bharos

    hoe groot moet je bedrijf zijn om dit te kunnen doen?
    welke bedrukkers zijn er op de markt?
    voor ons is dat ook erg moeilijk.

  • Yvonne Spek
    20.02.2016 - 20:21 uur | Yvonne Spek

    Dit artikel is de harde waarheid. Ik stond er nooit bij stil tot ik moeder van een blind kind werd. Zelfs meditaties ( die wel braille op de verpakkingen heeft. ) staat nergens aangegeven hoe te openen of te gebruiken. Schande!