Carole Vincke: "De passie van andere ondernemers inspireert me"

5 minuten met | 1201 keer bekeken

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week Carole Vincke, business development manager bij het Belgische familiebedrijf ALPAGRO Plastics.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
ALPAGRO Plastics is een familiebedrijf, opgericht door mijn ouders André en Ilse Vincke-Thys. Aanvankelijk had ik niet de ambitie om in de zaak te stappen. Na de eerste jaren op de arbeidsmarkt begon het toch te knagen en maakte ik in oktober 2008 de overstap naar het familiebedrijf. Daar houd ik me vooral bezig met de administratieve werkzaamheden, gaande van orderadministratie en finance over payroll tot ICT en marketingcommunicatie.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
De vernieuwing in 2012 van de website van ALPAGRO Plastics is een grote realisatie waar ik best trots op ben. De toenmalige site was absoluut verouderd, weinig gebruiksvriendelijk noch informatief. Met de nieuwe site kwam daar verandering in. Ondertussen kan de huidige site opnieuw een opknapbeurt gebruiken, maar dat is een project voor later. Vorig jaar automatiseerden we de orderadministratie met behulp van de Globis ERP software. Ook een enorme klus die het team inclusief mezelf veel bloed, zweet en tranen gekost heeft. 

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik ben erg punctueel, met een gezonde drang naar perfectie. Dat is niet altijd in mijn voordeel. Verder ben ik van nature eerder een zacht en rustig persoon. Met mij zal je niet snel een woordenwisseling hebben. Een echte leider kun je me niet noemen, maar eerder een mensen manager met het hart op de juiste plaats.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen, zijn volgens mij de ontwikkelingen op vlak van e-commerce. België hinkt op dat vlak wat achter op Nederland, maar de opkomst ervan heeft een enorme impact op de retail- en detailhandel. Die evolutie zorgt uiteraard voor andere verpakkingsbehoeftes en bijhorende oplossingen. Helemaal hot zijn ook de online foodconcepten à la Hello Fresh. Alles draait om het gemak van de consument, die er graag een centje meer voor legt.

Ook verduurzaming is een trend die al langer dan vandaag ingezet is, maar daarom niet minder belangrijk. De eindgebruiker verkiest papier boven plastic uit milieuoverwegingen (hoewel dit niet helemaal terecht is). Alternatieven voor plastic zijn o.a. de biologisch afbreekbare of composteerbare verpakkingen. Denk ook aan de verpakkingsvrije winkels, die momenteel her en der opduiken. Verder staat er heel wat te gebeuren wat plastic draagtassen betreft, zeker in het licht van de recente EU Richtlijn 2015/720 omtrent de vermindering van het verbruik van lichte plastic tassen (50µ). Zullen de tassen dikker gemaakt worden of gaan we met zijn allen voor alternatieven zoals biologisch afbreekbare verpakkingen?

Wat inspireert u als ondernemer?
Ikzelf ben geen ondernemer pur sang, dat geef ik graag toe. Daarentegen ben ik zeker ondernemend in alles wat ik doe, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Wat ik knap vind om zien, is hoe andere collega-ondernemers hun zaak met passie in de markt zetten. Ontzettend inspirerend! Ook fantastisch om te zien zijn de talrijke startups die als paddestoelen uit de grond schieten en vaak geleid door (erg) jonge ondernemers. We kunnen er allemaal nog iets van leren lijkt me!

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren