'Creativiteit kan je overal brengen'

Verpakkingstips | 679 keer bekeken
'Creativiteit kan je overal brengen'

Frank Nas, voorzitter van BNO NEXTpack, sprak tijdens Packaging Innovations over ontwerpen voor grote merken. Nas werkte met ongeveer tachtig grote bedrijven over de hele wereld en besprak zijn plan van aanpak. Hoe maak je een goed design? Hij noemde zes belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden.

Understand
Blijf niet achter je bureau zitten, maar ga naar de mensen toe voor wie je het wil maken. Hij noemde het voorbeeld van Guinness in Indonesië. “Het Ierse biermerk had al jaren dezelfde uitstraling en het bedrijf merkte dat de jeugd in Indonesië geen affiniteit met het merk had. Guinness is in gesprek gegaan de jeugd en met hippe, bekende ontwerpers. Guinness had een boost nodig. Zij paste het design aan zodat de jeugd zich met het merk kon identificeren en het werd een groot succes. Het kon alleen een succes worden omdat Guinness met de mensen ging praten en de straat op ging om ideeën te horen.”

Make your idea big enough
Probeer niet te denken dat iets niet kan omdat het te groot of te moeilijk is. Nas noemde het voorbeeld van Smirnoff. “Het uiterlijk van Smirnoff bleef jarenlang hetzelfde. Vooral in Australië vond de jeugd het merk Smirnoff niet aantrekkelijk. Het werd in Australië alleen door ouderen gedronken. De jeugd wilde hippere flessen, iets waarmee zij zich konden identificeren. Uiteindelijk bracht Smirnoff grotere flessen op de markt die herkenbaar waren en hip. De grotere flessen zijn bijvoorbeeld ideaal om te delen op feesten en in parken. De flessen werden totaal veranderd en er werd 25% meer verkocht.”

Consider: Range and Scale
Frank Nas haalde weer een voorbeeld van Russische merk erbij. Dit keer kwam de schaal van productie van Smirnoff aan bod. “Smirnoff had zoveel verschillende soorten flessen dat niemand zich meer kon identificeren met het merk. Er moest iets veranderen. Maar wat moet je doen? Smirnoff deed iets geniaals. Smirnoff heeft veel verschillende ontwerpen en er zat weinig lijn meer in de verpakkingen. Het idee was om een simpele verpakking te maken met de smaal van het fruit op de fles. Alleen qua regelgeving is dat niet toegestaan. Smirnoff huurde een fotograaf in en maakte fruitachtige foto’s. Elke fles kreeg hetzelfde stramien, alleen met verschillende soorten fruit. Wat denk je? Het werkte!”

Think Exprerience and not just pack
“Het bedrijf van Johnny Walker wilde de verpakking van hun gift box veranderen. Alleen was het lastig om de personen achter Johnny Walker te overtuigen dat het niet ging om het uiterlijk veranderen, maar om de beleving van de consumenten." Nas durft met zekerheid te zeggen dat de beleving tegenwoordig wel het belangrijkste is.

Simplify and craft
Iedereen kent de harp van Guinness. Het is een ijzersterk logo en al jaren hetzelfde. Toch wilde Guinness iets nieuws. Guinness liep achter op de concurrenten. Ze wilde een nieuwe boost, maar hoe pas je het uiterlijk aan van zo’n sterk merk? “Ooit gedacht dat minder ook meer kon zijn?" Hiermee bedoelt Nas te zeggen dat een logo of verpakking niet radicaal hoeft te veranderen om iets nieuws te brengen. Het is de kunst om de kleine details aan te passen. Het klassieke design van Guinness is uiteindelijk van 2D naar 3D gegaan.

Fight for it
Blijf altijd achter je product staan en haal alles uit de kast om het te verkopen. Nas noemt een andere strategie hoe je je product kan verkopen: de surprise strategie. “Wij gingen naar een bedrijf toe en hadden een 100% product klaar: Smirnoff pepermunt. Vier weken later hadden we een deal en is ons idee volledig uitgevoerd. Soms kan je je opdrachtgever overbluffen. Niet geschoten is altijd mis.”

Bron foto: designbridge.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren