De 3 grootste missers van ondernemers met teveel klanten

Columns | 1515 keer bekeken

Werk jij ook het hardst voor je slechtste klanten? En heb je het gevoel dat je daardoor kansen bij anderen laat liggen? Leer van de fouten van anderen en ontdek het geheim van de smid.

Misser 1: Veel van je klanten leveren je nauwelijks winst op

Iedereen heeft wel eens gehoord van de 80/20 regel, maar er zijn maar weinig ondernemers die hem toe weten te passen op hun klantenbestand. Ondernemers met teveel klanten, hebben meestal heel veel klanten die ze nauwelijks omzet of winst opleveren. Terwijl een heel klein gedeelte van de klanten (bijvoorbeeld 20%) voor het overgrote gedeelte (80%) van de omzet zorgt. 

Dat is zonde, want die 80% klanten die veel te weinig omzet opleveren, kosten wel veel tijd. 

Misser 2: Je werkt veel te hard

Als je voor iedereen werkt, moet je ook iedereen tevreden houden. Kleine klanten die nauwelijks verstand hebben van jouw producten en die heel veel vragen hebben. Middelgrote klanten die vooral snelheid en flexibiliteit willen. Multinationals die een uitgebreide lijst met kwaliteitseisen hebben. Daardoor heb je een goede klantenservice nodig die de vragen van de ene groep kan beantwoorden, een geweldige logistiek om de snelheid die de tweede groep klanten nodig heeft te kunnen waarmaken, en een uitgebreid kwaliteitsprotocol om aan de eisen van je derde groep klanten te voldoen. Dat is duur en tijdrovend, en het levert lang niet genoeg op. 

Misser 3: Je acquisitie levert te weinig nieuwe klanten op

Hoe harder je werkt, hoe moeilijker het wordt om nog overzicht te houden en om de juiste beslissingen te maken om in de toekomst wel te groeien. Je komt in een vicieuze cirkel terecht, waar je maar moeilijk uitkomt. Zolang je niet precies weet wie jouw ideale klant is, kunt je die ook niet bellen. Of advertenties zetten in de vakbladen die hij leest. Je moet heel veel telefoontjes plegen, afspraken maken en advertenties plaatsen, om een paar nieuwe klanten binnen te halen.

 Het geheim van de smid

Vorige week sprak mijn collega Martine een ondernemer in de verpakkingsindustrie die de laatste paar jaar heel hard gegroeid is. Hij gaf haar een rondleiding door de fabriek, waar druk gebouwd wordt om de productiecapaciteit uit te breiden. Zijn geheim? Hij weet heel goed voor welke klanten hij niet wilt werken. Hij heeft zijn doelgroep duidelijk bepaald en zegt nee tegen alle potentiële klanten die daar niet in vallen. Daardoor heeft hij alleen maar klanten die voor hem ook echt rendabel zijn.

Conclusie: zolang je je op iedereen richt, verspil je kostbare tijd en schiet je met hagel. Weet jij welke klanten voor 80% van jouw omzet zorgen? En tegen welke klanten je eigenlijk nee zou moeten zeggen? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren