De boodschap in de fles

Expertartikelen | 776 keer bekeken

De Amerikaanse eco-blogger Robert Lilienfeld pleit voor het minimaliseren van PET flessen in plaats van het maximaliseren van recycling.

Bekijk deze drie halve liter flesjes water. Links een Amerikaans C-merk, rechts een B-merk en in het midden prijkt een A-merk. Allemaal gekocht in dezelfde supermarkt in Denver. Opvallend is dat het gewicht van het flesje direct gerelateerd is aan geschatte waarde van het water. Idem voor de prijs.

Verschillende signalen
Dit is marketing in zijn zuiverste vorm en, zoals vele beweren, op zijn best: Pas de vorm, het gevoel en het gewicht van de fles aan op de perceptie die u bij de consument wil bereiken. Maar waar het marketing op zijn best is, is het duurzaam denken op zijn slechtst. Milieuvoordelen worden in deze berekening niet meegenomen. Ook geeft het verschillende signalen over het belang van hergebruik van materialen en recycling.

Hier doet zich namelijk het volgende probleem voor: het flesje aan de rechterkant gebruikt significant minder verpakkingsmateriaal en gebruikt daardoor de minste hulpbronnen en zorgt voor de minste uitstoot van broeikasgassen. Het flesje in het midden genereert ongeveer drie keer zoveel afval en gebruik van grondstoffen, maar zorgt ook voor 10 keer zoveel opbrengt. Dat maakt het dus veel waardevoller voor producenten en retailers.

Dezelfde situatie bestaat na het gebruik van het product. Voor het gemiddelde recyclebedrijf is de middelste fles een stuk interessanter, omdat de PET van deze fles makkelijker te verwerken is in de afvalstroom en dus economische en duurzame voordelen oplevert.

Collectief denken
Ironisch genoeg bestaat er nu een systeem dat de consument aanmoedigt om minder voor het milieu te doen en meer voor zijn eigen portemonnee. De oplossing voor dit probleem vraagt om een enorme omslag in ons collectief denken. Als ons gezamenlijk doel is om de milieu-impact te verminderen, zullen we ons moeten richten op het minimaliseren van gebruik, niet het maximaliseren van recyclen.

Ik begrijp dat hetgeen ik hierboven heb geschreven niet goed zal vallen bij de recycling community, non-gouvernementele organisaties en een handjevol wetgevers. Ik begrijp de pijn in deze sector, omdat jullie levensonderhoud voor een deel gebaseerd is op dit deel uit de verpakkingsbranche. Maar het gevoel dat er een stem moet zijn voor het grotere geheel weegt zwaarder voor mij. Wie zal er opstaan en wanneer zal dit beginnen? Een echt duurzame wereld is gebaseerd op het vinden van een antwoord op deze vragen – hopelijk zo snel mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren