De klassieke beursfout die jij in 2016 niet gaat maken (en hoe ik er zelf ook intrapte)

Expertartikelen | 1422 keer bekeken
De klassieke beursfout die jij in 2016 niet gaat maken (en hoe ik er zelf ook intrapte)

Ik weet dat een hoop lezers van dit artikel momenteel hard werken aan hun deelname aan de ESEF/Technishow, maar deze tips zijn voor iedere beurs toepasbaar. Dat kost veel tijd en geld, dus alles moet kloppen. Daarom krijg je vandaag 3 tips om klassieke fouten te voorkomen en een fantastische beurs te draaien. 

Dit jaar ben ik bij 5 technische beurzen geweest. Daar waren grote en kleine beurzen bij. Maar 1 ding zag ik overal. Een klassieke fout. Compleet onnodig maar blijkbaar lastig op te lossen.

Ik zag een enorme hoeveelheid vage kreten
“Your partner in excellence”
“Our mission is your trust”
“Partners in passion for life”

Verwachting
Wat doen die standhouders eigenlijk in het normale leven? Natuurlijk snap ik dat ze de verwachtingen willen overtreffen, dat ze het vertrouwen van hun klanten verdienen en dat ze willen dat er nooit een klant vertrekt. Maar serieus: wat doen ze nou eigenlijk?

Ik begrijp heel goed hoe vage kreten op een stand terecht komen, want ik heb dezelfde fout gemaakt! Aan het begin van dit jaar stond er groot onder ons logo: “Impress your customers, improve your business”. Zelf snapte ik wel wat dat betekende, maar voor onze klanten was het loze kletspraat. We stonden op een beurs met deze slogan en 0 (nul!) mensen snapten waar Outdo voor stond voordat ik persoonlijk met hen had gepraat. Nu staat er "het begint bij bestaande klanten”. Dat snappen onze klanten gelijk. Sterker nog, op beurzen komen mensen me opzoeken omdat ze juist daar vragen over hebben!

Je denkt als standhouder goed na over wat je wilt uitdragen (het kost je immers een klein vermogen) Beursdeelname is niet goedkoop. Dat is niet erg, want het is een investering die zichzelf terugbetaalt als het goed gaat. Maar dan moet het wel goed gaan. Je klanten en je potentiële klanten mogen jouw stand niet overslaan. 

Volg vanaf nu deze 3 simpele regels:

  • Gebruik geen woorden die je in een normaal gesprek nooit gebruikt
    Zou jij ooit tegen een Nederlandse klant zeggen dat je zijn “partner in excellent delivery and trust” bent? Of dat je “all the way, and beyond” gaat? Wat zeg je dan eigenlijk? Als je het zelf niet eens zeker weet, kun je niet van een beursbezoeker verwachten dat hij gelijk denkt: "Ah, daar moet ik zijn!".
  • Maak glashelder voor wie je er staat 
    Je wilt niet iedereen spreken. En het is aan jou om te zorgen dat de juiste mensen van een afstand kunnen zien dat jouw stand voor hen bedoeld is. Kalk het er dus op! Print bijvoorbeeld in koeienletters: “Wij zijn er voor machinebouwers die leveren aan multinationals". Of: "Ik help agrariërs die willen besparen op hun brandstof". Of: "Voor engineers die op zoek zijn naar automatische afsluiting apparatuur voor hydraulische pompen".
  • Gebruik beelden die passen bij je boodschap
    Als jij belooft dat je een klant volledig ontzorgt, kies je bijvoorbeeld een beeld van een breed grijnzende man op een stand. Dat is wat je klant wil voelen. Dus niet alleen foto’s van bouten en moeren of wat jouw aanbod dan ook is.

Ik hoop dat deze simpele regels je helpen om de klassieke valkuilen te vermijden. En uiteraard wens ik je een fantastisch 2016, ook namens Martine en Sjoukje!


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Gerardus Siderius
    05.01.2016 - 15:54 uur | Gerardus Siderius

    Dat een beurs veel geld kost dat weten wij allemaal, daarom moet er optimaal gebruik worden gemaakt om (onbekende) klanten binnen te halen. Je staat er niet alleen voor de mensen die je al kent. Wat mij nogal eens opvalt is dat medewerkers op een stand heel vaak met hun mobieltje bezig zijn en niet zien wie er geïnteresseerd de stand in kijkt. Het gebeurt mij regelmatig dat ik een stand inloop omdat ik interessante producten meen te zien en niet eens aandacht krijg van één of zelfs meerdere verkopers, omdat men geheel in trans op hun mobieltje zitten te werken (of op een laptop). Dan heb ik het al gehad met zo'n bedrijf.
    Ik wens iedereen die aan een beurs meedoet in het nieuwe jaar veel succes!

  • Harry Olie
    05.01.2016 - 14:29 uur | Harry Olie

    Helemaal mee eens, je moet in een honderdste seconden als bezoeker "zien" wat men voor jou kan betekenen, anders loop ik door. Na je vaste cq afgesproken stand bezoeken maak je als het ware een "quick scan" wat de beurs nog meer voor je te bieden heeft en dan moet dat dus een duidelijke boodschap zijn en geen marketing kreet.
    Graag ook toevoegen de slogan "wij zullen uw vertrouwen niet beschamen"
    Als al eens eerder gemeld is de "follow- up" van het personeel van de dure stands bedroevend slecht. Enthousiast gemaakte afspraken worden heel dikwijls niet nagekomen cq opgevolgd.