De markt voor aluminium kan alleen maar groeien

Expertartikelen | 1155 keer bekeken

Metaal, en dan het tinnen blikje in het bijzonder, was één van de eerst succesverhalen van de verpakkingen. Dit materiaal verpakte het eten voor het leger van Napoleon tijdens verschillende campagnes. Maar, al snel nadat aluminium voor het eerst werd gesmolten op een commerciële schaal, zo rond eind 1880, werden de voordelen van blikjes en folie gemaakt van dit metaal door velen erkend.

Bescherming, gemak en kosten werden begin 20e eeuw gezien als de grootste voordelen van aluminiumfolie. Met het doel om tinnen folie te vervangen werd de eerste staalwalserij voor aluminium in 1910 geopend. Als snel volgde de allereerste aluminium wikkel voor chocolade. Bekende chocoladeproducenten, zoals Toblerone, erkenden dat het materiaal een aantal voordelen had, waaronder het beschermen van de smaak van het product.

Rond 1920 ondervond de zuivelsector dat aluminiumfolie 20% minder kostte dan tinfolie. Dit en de opkomst van makkelijke dienblaadjes voor de magnetronmaaltijd voor de televisie, samen met het feit dat het om praktisch ieder voedselproduct kon, heeft gezorgd voor de ontwikkeling van dit gebruik van aluminiumfolie.

Minder gebruiken
De eerste successen van down gauging (minder van een bepaald materiaal gebruiken, om bijvoorbeeld gewicht te besparen, of bewuster met het milieu om te gaan)  hebben er voor gezorgd, dat de dikte van aluminiumfolie van 30 tot 40 microns (1/1000e van een millimeter) in 1910, naar 12 microns in 1920 ging. Vandaag de dag is voor sommige doeleinden het folie slechts 6 microns dik.

Folie producenten Constantia Haendler & Natermann creëerden een opmerkelijk dun folie voor een label om de hals van Chang Beer flesjes. Dit folie is 8,8 micron en heeft een zacht gelaagde aluminium legering.  Dit bespaart niet alleen materiaal, maar zorgt ook voor voordelen tijdens het recycleproces.

Behalve het bestaperen van 8% aan materiaal heeft deze nieuwe folie ook een positieve impact op afvalwaterbehandeling. Het dunnere folie lost compleet op in het loogbad, dat doet de efficiëntie van het loogbad met 10% groeien. Dat zorgt dan weer voor een lagere uitstoot van koolwaterstof.

Ontwerp
Natuurlijk is het folie dat we thuis en voor kant en klaar maaltijden of bakjes gebruiken wat dikker. Een groeiende vraag naar sterkere, lichtere containers heeft echter geleid tot betere ontwerpen die meer kracht boden en beter geschikt waren om mee te koken (zelfs in de magnetron), en dat met minder materiaal.

Het bakje met de naam "CE 137 R EasyTin N/B" van Ecopla, deel van de Nicholl Groep, heeft indrukwekkende besparingen behaald op het gebied van materiaalgebruik, transport en energiekosten, in vergelijking met het gebruik van standaard bakjes. Het bakje, dat speciaal gebruikt wordt voor desserts, maakt gebruik van een nieuw soort legering dat beter getemperd kan worden tijdens het verhittingsproces. Dit zorgt voor behoud van stevigheid. Het resultaat is een metaal dat 17% dunner en 16% lichter is dan de standaard bakjes, en dat terwijl het mechanisch beter is, zo claimt het bedrijf.

Een ander voorbeeld van gewichtsverlies is de Barbecue bak van Novelis, type 651283. Deze is ontworpen om het vet dat vrijkomt tijdens het bakken van vlees effectief op te vangen en te zorgen dat het niet meer in de buurt komt van de worst, steak of de burger. Op deze manier eet je alleen de meer voedzame en gezonde proteïne en veel minder van het vet dat vrij komt.

Een van de beste dingen van aluminiumfolie is de mogelijkheid om geur, vocht, gas en licht binnen of buiten te houden, afhankelijk van wat de bedoeling is. Dit werd al snel ontdekt door de banketbakkers industrie en als een groot voordeel beschouwd. Maar deze voordelen zijn eveneens belangrijk voor de farmaceutische industrie, in het bijzonder de bio-farmaceutische sector en nu de ook zakkenmarkt, waar sappen en zuivel steeds vaker in verkocht worden.  Dus aluminium met een plastic beschermlaag is benodigd.

Een goed voorbeeld van de gecombineerde kwaliteiten van dikker en dunner folie is het Safemax folie, een veerkrachtig bakje van geribbeld aluminiumfolie en een deksel van folie, gemaakt door Constantia Flexibles om een apparaat dat medicatie bezorgd (gemaakt door GlaxoSmithKline) te beschermen. Het beschermt het product tegen vocht en zorgt er ook voor dat het stevig bij elkaar gehouden wordt om zo te voorkwamen dat er tijdens de distributie beschadigingen opgelopen worden.

Een goed voorbeeld van hoe deze functies gecombineerd kunnen worden met een goed ontwerp en marketing potentie is het Pull Tab T-Shirt pakje drinken, van Ampac Flexibles. Dit combineert innovatieve verpakkingen met technologie voor de marketing van het merk. Dit 'zakje' drinken heeft ook een hygiënische bescherming voor het gat waar het rietje in gaat en nu grotere rietjes beschikbaar zijn (tot wel 8mm), wordt er nog meer verkocht omdat het zakje nu behalve water en sapjes ook smoothies en dikkere vloeistoffen kan bevatten, zo zegt Ampac.

Recyclebaar
In deze duurzame wereld is het onmogelijk om de waarde van een 100% te recyclen (zonder verlies van het product) materiaal te onderschatten. Recente cijfers van de Europese Aluminiumfolie Organisatie (EAFA), laten zien dat verspreid over Europa 55% als maatstaf is behaald voor het opvangen van more producten van aluminiumfolie, zoals theelichtjes en koffiecapsules, dit te danken aan lokale en nationale initiatieven.

EAFA organiseert ieder jaar ook een high profile competitie, de Aluminiumfolie Trofee, die de meest innovatieve toepassing van folie in verschillende categorien in het zonnetje zet. De winner wordt ieder voorjaar bekent gemaakt en, in een Interpack jaar in Düsseldorf tentoongesteld. De winner van afgelopen jaar in de 'cross' categorie was Bayer Health Care. Het ging om een project waarbij de eerste gevormde houder voor de verpakking van een aspirine is gecreëerd.

In samenwerking met Constantia Flexibles en Romaco (die hen van machines voorzag) creëerde de groep een buideltje in de vorm van een klavertje, gelamineerd met een combinatie van papier en aluminium. Er kunnen vier pillen in. Een nieuwe samenstelling van het medicijn, die ervoor zorgde dat het gevoeliger was voor vocht, was de reden dat er in aluminiumfolie verpakt moest worden, zegt Bayer.

De toekomst vormen
De aluminiumfolie sector is constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe verpakkingsproducten, om tegemoet te komen aan de altijd veranderende smaak. Twee recente voorbeelden zijn de koffiecapsule en die schroefdop voor wijn en sterke dranken. De schroefdop in het bijzonder heeft de overhand, zelfs in de sommige traditionelere markten, omdat ze handig te openen en te sluiten zijn en ze volgens de stijl van het merk gedecoreerd kunnen worden. Daarnaast tasten ze de wijn niet aan. Voor veel wijnproducenten, in het bijzonder in de Nieuwe Wereld en de VS is de kurk dus niet langer de eerste keuze.

De groeiende behoefte voor meeneemverpakking, zoals pakjes, zakjes en wegwerpblikjes kunnen alleen maar leiden tot een groeiend gebruik van aluminium in de toekomst. Het lichte gewicht, de mogelijkheden voor verpakking en design maken het nog steeds tot een erg modern verpakkingsmateriaal

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren