De nadelen van Late Stage Customization

Expertartikelen | 744 keer bekeken
De nadelen van Late Stage Customization

In mijn vorige artikelen heb ik grofweg de voordelen van een verpakkingsproces met Late Stage Customization geschetst. Bestaan er ook nadelen? En wat zijn de gevolgen voor de efficiëntie?

Late Stage Customization vraagt om bedrukking van blanco of gedeeltelijk generiek voorbedrukte verpakkingen. Grofweg zijn deze verpakkingen te verdelen in vouwkartons en etiketten. Maar bijvoorbeeld sluitdoppen of flessen kunnen ook direct worden bedrukt.

De meeste winst wordt behaald bij bedrukking in de verpakkingslijn, het zogenaamde inline printen. Hierbij worden enkel die verpakkingen bedrukt, die daadwerkelijk in de lijn verbruikt worden. Dit is vooral een voordeel bij zeer kleine aantallen per batch. Daarbij hoeft dus niets vooraf gepland te worden.

De verpakkingsafdeling is echter nooit blij met weer een extra machine in de lijn. Dit zal namelijk onherroepelijk de lijn efficiëntie laten dalen naar hun stellige mening. Dit is ook zo. In de lijn zelf.

Efficiëntie kan echter ook breder worden getrokken. Bij het meten van de Overall Equipment Effectiveness (afgekort OEE) wordt een 100% OEE score behaald als er 100% kwaliteit wordt geleverd (enkel goede verpakkingen, geen uitval), aan 100% performance (zo snel mogelijk) en met 100% beschikbaarheid (zonder stop tijd).

Uitgaande van een concept voor Late Stage Customization met blanco verpakkingen en gelijkblijvend productformaat, zijn er kritische voordelen te behalen. Bij einde batch hoeven er geen resterende verpakkingen uit de machine verwijderd te worden (geen tijdsverlies en geen afval). Verder worden er enkel precies genoeg verpakkingen bedrukt (geen afval). En tot slot is het bij aanvang van een batch niet nodig om eerst de nieuwe verpakkingen te laden. Dit levert een hogere efficiëntie op die best eens positief uit kan vallen als afgezet tegen de in te calculeren storingstijd van de printer.

Omdat verpakkingsmaterialen niet product specifiek hoeven te worden besteld, en niet per productie aan de lijn hoeven te worden gebracht, wordt ook nog eens onnodige en ongeplande stilstand tijd vermeden.

Naast de directe voordelen voor efficiëntie in de lijn, gelden nog altijd de algemene voordelen. Deze bestaan vooral uit de lagere printkosten inline in vergelijking tot relatief hoge printkosten bij extern toegeleverde kleine batches en het vervallen van de lead time voor voorbedrukte verpakkingsmaterialen.

De besparingen op directe kosten (printkosten) bedragen al snel 50%. De besparingen op lead time, afval en omsteltijd in de lijn kunnen een veelvoud bedragen, maar zijn lastiger te berekenen omdat de verlieskosten in de huidige situatie vaak niet inzichtelijk zijn. Hier ligt dan ook uw uitdaging bij het maken van de business case!

Leer meer over Late Stage Customization in de download met extra business case voorbeelden.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren