De praktische toepassing van Late Stage Customization – SKU reductie

Expertartikelen | 638 keer bekeken
De praktische toepassing van Late Stage Customization – SKU reductie

In mijn vorige artikel heb ik een aantal grote nadelen van gebruik van volledig voorbedrukt verpakkingsmateriaal geschetst. Hoe ziet dit eruit bij een verpakkingsproces waarbij Late Stage Customization wordt toegepast?

In het meest verregaande geval zal het verpakkingsmateriaal blanco zijn. We kunnen hier als voorbeeld etiketten nemen. De blanco etiketten kunnen dan in de verpakkingslijn worden bedrukt.

In het voorbeeld van product A dient er dan enkel een label per formaat blanco te worden ingekocht. Dit kan 1 of meerdere keren per jaar gebeuren, in grote hoeveelheden tegelijk. Dit levert een besparing op kosten voor inkoop (aantal orders) en kosten per product (kwantumkorting). Aangezien een blanco label nooit obsolete kan worden doordat de bedrukking ongeldig is, dient deze voorraad nooit te worden weggegooid.

In elke huidige verpakkingslijn worden etiketten voorbedrukt ingekocht en worden de lotgebonden gegevens in de lijn aangebracht (zogenaamde marking). Wat als ik naast de lotgebonden gegevens ook nog andere gegevens binnen de lijn zou kunnen bedrukken? Dan wordt de marking ineens Late Stage Customization.

En de weerwaarde is evident: reductie van SKU’s leiden tot lagere logistieke kosten; geen (of zeer gering) verlies doordat er geen obsolete voorbedrukte materialen meer zijn en er geen overschot in de productielijn is; korte levertijden voor nieuwe presentaties omdat er niet op specifieke presentatie dient te worden ingekocht; betere verwerking naar GMP (farmacie).

Het hoofddoel van Late Stage Customization is steeds: SKU reductie.

Hoe dit er uitziet in praktische voorbeelden is te zien in de download.

Afhankelijk van de investerings- en verbruikskosten voor inline bedrukking en de toegevoegde waarde ervan, kan het niveau van Late Stage Customization worden bepaald. Meer hierover in volgende thema stukken binnen deze serie.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren