De retail heeft biobased verpakkingen in de wurggreep

Expertartikelen | 2327 keer bekeken

Van de week kwam het me weer ter ore: de wurggreep van de retail. Een concrete marktbelemmering voor biobased verpakkingen.

Steeds meer brand owners willen over op biobased verpakkingen. Ze zijn zich lustig aan het oriënteren en ook daadwerkelijk aan het innoveren. De echt grote jongens zijn hier allang mee bezig, omdat zij knappe koppen in dienst hebben die strategieën moeten bedenken om de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen.

Grote bedrijven die veel gebruik maken van olie voor hun producten of verpakkingen zetten allang in op de innovaties rondom biobased alternatieven. Zo investeert Lego de komende jaren bijna 150 miljoen euro aan onderzoek naar bioplastics voor de welbekende bouwsteentjes. Dit omdat ze zich realiseren dat de olie steeds duurder zal worden en de consument een steeds grotere aversie tegen conventioneel plastic krijgt.

Kwaliteit
Ook in Nederland zijn brand owners bezig met het biobased innoveren van hun verpakkingsassortiment. Ze steken hier veel tijd, geld en energie in en kwaliteit staat uiteraard voorop.

Zo vertelde onlangs een grote snoepwarenfabrikant dat ze een prachtige verpakking hadden laten ontwikkelen van hernieuwbare materialen. Ook technisch voldeed de verpakking volledig aan de eisen en de houdbaarheid van het product was zelfs verbeterd. Omdat de biobased verpakking wel drie cent duurder was dan de conventionele tegenhanger, hadden ze ook consumentenonderzoek laten doen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat consumenten er geen probleem mee hadden die paar cent extra te betalen.

Vol trots legden ze de biobased verpakking dus voor aan de retail. En wat zeiden de heren aan de andere kant van de tafel? ‘Dat doen we dus niet.’

Verhoging
Brand owners stellen niet zelf de consumentenprijs vast, dat doen de retailers. En de retailers willen géén verhoging van de consumentenprijs omdat ze altijd goedkoper of concurrerend willen zijn ten opzichte van de andere retailers. Dus de brand owner moet zelf de marge betalen of anders komt de verpakking niet in het schap.

Dat is niet het enige. De snoepfabrikant in kwestie had mazzel dat de suikerprijs omlaag gegaan was omdat de suikerbietenquota losgelaten is. Daardoor kwam er ruimte om te kunnen innoveren. Maar: retailers eisen volledige kostentransparantie en zagen dus ook dat de inkoopprijs van suiker omlaag gegaan was. Zij eisten vervolgens dat de inkoopprijs voor de retail ook lager zou worden. Weg marge!

Probleem is dus dat we voorlopig nog met volle schappen vol conventionele plastic verpakkingen blijven zitten die meestal niet recyclebaar of composteerbaar zijn.

Hoe mooi zou een schap met bijvoorbeeld kauwgomverpakkingen eruit kunnen zien als daar eens ruimte zou komen voor biobased verpakkingen? Dus weg met de enge blisters en blinkende zakjes. Welkom mooie nieuwe zachte natuurlijke materialen die ook nog eens recyclebaar en/of composteerbaar zijn. Het streven voor 2016, zullen we maar zeggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Lawrence Theunissen
    10.12.2015 - 15:25 uur | Lawrence Theunissen

    Hoi Caroli, uitstekend artikel, dat helder en direct uiteen zet waar (vaak) de schoen knelt. Gelukkig zijn er uitzonderingen.
    Mooi voorbeeld waar de hele keten samenwerkt aan het realiseren van biobased verpakkingen, mede gedreven door de Sustainable Packaging strategie van UK-retailer Waitrose. Ik weet dan ook zeker dat 2016 mooie dingen gaat laten zien !