'De scheiding tussen retail en food service moet sneller verdwijnen'

5 minuten met | 638 keer bekeken
'De scheiding tussen retail en food service moet sneller verdwijnen'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week Bernarda van der Vliet, product manager Kaas bij Lebo Kaas, Kasi Food en De Zuivelmakers.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Vanuit mijn passie voor voeding en marketing ben ik al jaren bekend met de verpakkingsbranche.

Als Product Manager Kaas bij Lebo Kaas en Kasi Food heb ik met veel diverse verpakkingen te maken.  We hebben in totaal drie productbedrijven voor smeltkaas, roomkaas en zuivel en een eigen machinehandel  en door onderlinge samenwerking ontstaan hier veel mogelijkheden in producten en verpakking.  Enkele voorbeelden zijn kruidenboter in cups, roomkaas in spuitzak tot hangop dat vers getapt en ter plekke geconsumeerd wordt. Elke markt vraagt om een andere verpakking en het is mooi als je daar als bedrijf op in kunt spelen.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Ik ben trots als ik ergens privé ben en dan mijn werk tegenkom. Bijvoorbeeld als ik bij de plaatselijke kaasboer onze Natuurhoeve smeerkaas cupjes zie. Of in de supermarkt de hangop van De Zuivelmakers.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Doordat we meerdere productiebedrijven hebben, is het handig om overal een beetje van af te weten. Maar op het moment dat je met een project bezig bent en daarvoor een nieuwe verpakking aan het ontwikkelen bent, merk je dat je echt de diepte in moet gaan. De verpakking moet geschikt zijn voor het product, voldoen aan de kwaliteitseisen, maar ook te verwerken zijn op de machines. En dan kan een klein detail dat over het hoofd wordt gezien grote gevolgen heeft.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Uiteraard alle ontwikkelingen met betrekking tot duurzame verpakkingen. Er wordt nu al veel over gezegd en gedaan, maar het moet nog doordringen bij de grote massa. Ook wij werken bij zo duurzaam mogelijk met aandacht voor mens, dier en milieu en daar hoort ook de verpakking bij.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
De scheiding tussen retail en food service zou wat mij betreft sneller mogen verdwijnen. Er wordt nu nog te veel in hokjes gedacht en bij veel bedrijven zit er een kloof tussen, terwijl de consument allang niet meer zo denkt. In het buitenland zie je al veel meer eenheid hiertussen en ook Jumbo Foodmarkt beweegt nu die kant op. Op het gebied van verpakkingen geeft dit uitdagingen én kansen.

Wat inspireert u als ondernemer?
Producten te ontwikkelen voor retail en industrie waarbij de verpakking een versterkende factor heeft en het samen als totaalplaatje klopt. Een mooi voorbeeld hiervan is onze verse roomkaas in handige spuitzak. We leveren deze aan de food service, waarbij een kok of cateraar eenvoudig en hygiënisch hapjes of een broodje kan bereiden. Door de hersluitbare spuitdop krijg je een mooie garnering en is de verpakking meerdere keren te gebruiken.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.


Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren