De verpakking als belangrijk onderdeel van de winkelformule

Expertartikelen | 692 keer bekeken
De verpakking als belangrijk onderdeel van de winkelformule

Het fenomeen blurring wordt steeds bekender: verrassende combinaties tussen retail en horeca, waarbij de grens tussen deze branches vervaagt. Woonwinkels met een lunchroom, modezaken annex wijnbars en diverse boekenwinkels hebben tegenwoordig een koffiehoekje. De winkel wordt steeds meer een ontmoetingsplek of community center. Welke rol speelt de verpakking in dit moderne lifestyleconcept?

Op het station van Utrecht bestaat een winkel alleen voor mannen: de Man Cave Club. Bezoekers (let wel: alleen mannen) kunnen hier elektronica, sneakers en de hipste gadgets kopen, sport kijken en tegelijkertijd genieten van een espresso of lekker koud biertje. In de ‘huiskamer’ van de Paagman boekhandel in Den Haag vind je naast boeken en kantoorartikelen een Kicking Horse Café, waar je terecht kunt voor de lekkerste koffie, zoetigheden en lunchgerechten. In het centrum van Dinxperlo is het Wooncafé LEF gevestigd. Valt jouw oog tijdens een lekkere lunch op een mooi schilderij aan de muur? Dan kun je deze tegelijkertijd met je broodje afrekenen en meenemen.

De verklaring van deze trend ligt in de opkomst van e-commerce. Waarom zou de consument een fysieke winkel bezoeken, als hij tegenwoordig alles online kan bestellen? Daarom moet je als winkelier het verschil maken. De consument wil beleving, keuze en andere mensen ontmoeten. Die ervaring kan alleen de fysieke winkel bieden. Verpakkingen en disposables vormen een belangrijk onderdeel van het totale winkelconcept. Deze helpen je om de winkelformule te profileren en beïnvloeden het koopgedrag van de consument.

Presentatiemiddel
Enerzijds is de verpakking een belangrijk presentatiemiddel in de winkel zelf. We zien bijvoorbeeld opvallende schoenendozen als presentatieblokken en diverse modewinkels presenteren hun hemden en boxershort in luxe doosjes. De verpakking is hierbij een vast onderdeel van het interieur. Bij het restaurant van Firma Pickels in de Markthal Rotterdam vind je een mix van industriële meubels en vintage elementen, ‘aangekleed’ met potten en blikken augurken. Disposables helpen je om een unieke foodpresentatie neer te zetten.

Een goede verpakking helpt je ook, om jouw verhaal te vertellen. Vorm, kleur en materiaalkeuze: al deze elementen roepen een bepaald gevoel op bij de consument en vertellen dus indirect iets over jouw product. Ditzelfde geldt overigens voor de disposables die je voor het horecagedeelte gebruikt. Koffiebekers voorzien van jouw eigen huisstijl, maken de winkelbeleving compleet.

Geef jouw producten mee in een mooie, papieren draagtas of een luxe geschenkverpakking. Uiteraard passend bij de stijl en sfeer van de retailformule. Klanten nemen hun positieve ervaring mee naar huis. Dankzij die positieve herinnering komen zij gegarandeerd weer terug. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren