De verpakking als sleutel om nieuwe lagen van merkbeleving te ontsluiten

Expertartikelen | 644 keer bekeken
De verpakking als sleutel om nieuwe lagen van merkbeleving te ontsluiten

We bestellen steeds vaker producten online. Wat betekent dit voor uw verpakkingen? Marcel Verkaik creative director & partner bij FLEX/the INNOVATIONLAB en lid van BNO NEXTpack, zet vijf veranderingen op een rij.

Van verleiden naar bevestigen
"Omdat we steeds vaker producten online bestellen verandert ook de rol van verpakkingen. Doet de verpakking er nog wel toe als alles straks digitaal, virtueel en ‘connected’ is?" vraagt Verkaik zich af in een artikel op de website Marketingonline. Waar de verpakking in de winkel vaak optreedt als ‘silent salesman’ om de consument - voor de koop - te verleiden, komt zij bij internetverkoop pas in beeld nadat aanschaf al heeft plaatsgevonden. Vanuit het merk bezien zou daarom een memorabele 3D ‘unpack experience’ wel eens belangrijker kunnen worden dan een wervende 2D ‘facing’.

Van reëel naar virtueel 
Meeliftend op de trend een parallel digitaal universum te creëren, worden schapsimulaties in consumententesten - met dank aan gaming-technologie - steeds meer 3D. De verpakking kan van het schap ‘geklikt’ worden om virtueel rondom te bekijken. Zo wordt het eenvoudiger online meer respondenten hun mening te vragen. Nadelen zijn er ook: het hermodelleren van de echte verpakkingen vraagt een investering terwijl de kwaliteit van de weergegeven 3D-vorm te wensen overlaat. Rechthoekige doosjes gaan soepel, maar een eigen iconische vorm vergt vaak veel rekencapaciteit om real time te renderen.

Van confectie naar maat-pack
Voor retail wordt vaak in bulk geproduceerd voor heel Europa, dit leidt tot verpakkingen met onleesbare vierpuntstekst in 17 talen omdat onbekend is wie precies de verpakking zal gaan kopen. Bij verkoop online is dat wel bekend en tevens is te bepalen welke taal de besteller spreekt. Daar ligt een kans om verpakkingen veel persoonlijker te maken.

Van shelf-ready naar mailslot-ready
Als je iets online bestelt, wil je het snel hebben. Liefst ontvang je de verpakking thuis, ook als je er niet bent. Er zijn twee oplossingen: grotere pakketbrievenbussen of kleinere verpakkingen die wel door de sleuf passen. Dit laatste lijkt triviaal, maar is het in de praktijk niet.

De oplossing begint dan namelijk niet bij het verpakkings- maar bij het productontwerp. Door de maten van het product slim (dus plat) te kiezen blijkt steeds dat grote besparingen op logistieke kosten gerealiseerd kunnen worden. 

The internet of packaging
De streepjescode heeft veel gebracht, vooral op logistiek gebied. En zelf scannen in de supermarkt is gewoon geworden. Hoewel het fijn is om te weten wat er in je mandje zit, is het nog fijner om juist dan te weten wat er thuis nog in de kast staat. In het zich snel manifesterende ‘Internet of Things’ kunnen verpakkingen niet achterblijven. Connectivity zal spoedig oplossingen bieden voor persoonlijk voorraadbeheer of individuele receptsuggesties. 

Zo smelten de reële retail wereld en virtuele online omgeving samen. De verpakking kan de sleutel zijn om deze nieuwe lagen in merkbeleving te ontsluiten.


Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren