'De verpakkingsbranche laat zich steeds weer uitdagen'

5 minuten met | 898 keer bekeken
'De verpakkingsbranche laat zich steeds weer uitdagen'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Evert Jan van Beek, sales director bij Schaafsma Paper Group.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
In 1986 ben ik begonnen bij een Grafische Groothandel bij de verkoop van Grafisch Papier en kort daarop overgestapt naar de activiteit Packaging in dezelfde organisatie. Na die periode ben ik, naast diverse sales en marketing ondersteunende functies, een tussenperiode van 5 jaar werkzaam geweest aan de inkoopkant van dit bedrijf. Dit na het behalen van de NEVI opleidingen 1 en 2. Ook toen ben ik mijzelf blijven specialiseren in verpakkingspapier en karton. In mijn loopbaan ben ik na bijna 30 jaar ervaring nog steeds in deze materie. Vorig jaar maart heb ik de overstap gemaakt naar de Schaafsma Paper Group, de producent van papier, karton en kunststof ‘op maat’.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Dat ik met mijn kennis, ervaring en de verdere ontwikkeling daarvan steeds weer in staat ben om de juiste oplossingen voor klanten uit te werken. Ook kan ik meedenken met de klant en adviseren op welke wijze ze de verpakkingsprocessen kunnen optimaliseren. Uiteraard kun je dit niet alleen en heb ik dit gedurende mijn loopbaan altijd kunnen bereiken met een sterk team. Ook In mijn huidige functie merk je dat aan de waardering die we van onze relaties krijgen.

Wat typeert u in uw werkwijze?
We werken vanuit de analyse van het proces bij de klant naar een product ‘the other way around’. We hebben contacten met zo'n 150 tal productiebedrijven. Dit betekent dat wij in het vinden van de ‘beste’ oplossing niet beperkt zijn in een bepaalde range producten. Wij zijn hierin redelijk uniek en dit kunnen we doen door de enorme schat aan ervaring en kennis van sales en productie. Daarnaast hebben wij zelf de beschikking over een eigen converting plant en in die hoedanigheid zijn we het verlengstuk van producenten.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
In de gaten houden klinkt alsof we in de verdediging moeten. Ik denk dat we continue moeten proberen voorop te blijven lopen in het vinden van duurzame oplossingen en dus ook open moeten blijven staan voor veranderingen. Ook hier is een coöperatie met de klant van eminent belang.

Welke buitenlandse innovaties moeten naar Nederland komen?
Ik denk dat we in Nederland goed bezig zijn. In de algemene benadering naar de markt zetten we de mensen aan het denken op alle fronten. Niet alleen over het product en daaraan samenhangend de kosten, maar ook over milieu technische items.

Wat inspireert u als ondernemer?
Dat de verpakkingsmarkt voortdurend in beweging is en dat er steeds weer beroep gedaan wordt om mee te denken in het aanbrengen van verbeteringen. Denk alleen maar aan het item ‘milieu’. We kunnen ons steeds weer laten uitdagen. 

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.



Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren