De voordelen van 'clean labeling'

Expertartikelen | 1387 keer bekeken

In de voedingsindustrie lijkt de nieuwste trend die van pure, schone etiketten te zijn. Als je niet zo goed weet wat dat betekent ben je niet de enige. Er is namelijk geen definitie voor. Ondanks dat zullen we waarschijnlijk nog lang horen over deze zogenaamde 'clean labels', want de productie en verpakkingsvertakkingen van deze pure etiketten groeien.

In principe doelt de term 'clean label' op de heilzaamheid van een voedselproduct, op de puurheid, het natuurgehalte van de ingrediënten en is er geen sprake van onherkenbare chemische ingrediënten of processen. Met andere woorden, de consument wil een transparante beschrijving van wat er precies in het eten zit dat hij koopt, en hij wil zeker weten dat dit allemaal gezond is.

Verlangen
Lynn Dornblaser, hoofd innovatie bij marktkennisbedrijf Mintel , legt uit de term 'clean labels', die het verlangen van de consument weergeeft, bedacht is door de voedingsindustrie. De consument geeft aan dat ze een natuurlijk en vers product willen, maar ze brengen dit niet zo gemakkelijk onder woorden. Ik hoor namelijk nooit iemand die tijdens het doen van de boodschappen, de medewerker van de supermarkt vraagt om een clean label.

De consument gaat beter nadenken bij het kiezen van eten. Volgens een onderzoek dat heet 'Nutritional Labeling and Clean Labels in the U.S.:  Future of Food Retailing," blijkt dat 67% van de consumenten liever producten koopt met minder en simpele ingrediënten, ongeveer het zelfde aantal denkt na over de voedingswaarden en gevolgen voor de gezondheid bij het kopen van eten en drinken. Datzelfde onderzoek zegt ook dat consumenten,  in het bijzonder  die geboren tussen 1980 en 2000, zich steeds meer uitspreken over de ingrediënten die zij wel of juist niet in hun voeding willen.

Vers
Het effect dat dit heeft in de winkels is duidelijk. Is het je al opgevallen dat veel supermarkten een nadruk leggen op verse producten? In de schappen zie je op ooghoogte veelal producten van voeding verpakt in karton, flesjes, potten en blikjes.

Dit zorgt voor een uitdaging voor CPG's. In een recent artikel in Fortuna Magazine zegt Robert Moskow, analist bij Credit Suisse, dat de top 25 van de Amerikaanse bedrijven in etenswaren en dranken zo'n $18 miljard hebben verloren op de markt sinds 2009. Vlees, zuivel, sappen -allen gezien als verse producten- hebben een velbegeerde plaats in de winkels bemachtigd. CPG's antwoorden dat clean labels een manier zijn waarop CPG's  proberen hun relevantie te waarborgen.

Herformuleren
Het meest duidelijke resultaat is dat veel CPG's aan het herformuleren zijn geslagen om zo puurdere labels te produceren. In het afgelopen jaar hebben veel bedrijven aangekondigd hun producten te gaan veranderen, geen kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen te gebruiken, te stoppen met het gebruik van antibiotica en te minderen met het gebruik van genetisch gemanipuleerde organismes.

Dornblaser noemt één van de sappen van Innocent, in het Verenigd Koninkrijk. Op de lijst met ingrediënten staat:  "Een halve banaan, zes aardbeien, en een schijfje citroen." Geen chemicaliën, geen conserveringsmiddelen. Hoewel het herformuleren van producten door het veranderen van zoetstoffen, smaakstoffen en kleurstoffen een voor de hand liggende keuze lijkt moeten CPG's ook nadenken over manieren waarop zij het productieproces en de verpakkingsmethodes kunnen veranderen om het concept van pure labels te ondersteunen.

Het is bijvoorbeeld zo dat veel conserveringsmiddelen die op dit moment in gebruik zijn, lange, ingewikkelde namen hebben die zelfs een scheikunde student niet zo kunnen herkennen. Een bedrijf kan in staat zijn om een hoge druk werkwijze toe te passen, wat zou kunnen betekenen dat conserveringsmiddelen als nitraten en nitrieten uit het proces kunnen worden weggelaten.

Er zijn ook ingrediënten die simpelweg niet uit het proces verwijderd kunnen worden. In deze gevallen doen voedselfabrikanten er wijs aan om beter uit te leggen waarom deze ingrediënten gebruikt worden. Dornblaser noemt een bedrijf dat een uitleg geeft over lecithine, de uitleg is 'gemaakt van soja en gebruikt om de ingrediënten te binden.' Het proces kan er ook voor zorgen dat bepaalde producten hun kwaliteit en uitstraling behouden. Een voorbeeld is vis. In de twee á drie dagen die er voor nodig zijn om de vis van de boot naar het schap te krijgen, kan de vis uitgedroogd raken en de ogen kunnen wazig worden. Niet bepaald aantrekkelijk. Diepgevroren vis zou soms misschien nog wel verser kunnen zijn dan de verse vis die je in de winkel tentoongesteld ziet in de bakken met ijs.

Belangrijke rol
Ook verpakkingen kunnen een belangrijke rol spelen in het concept van clean labels. Veel bedrijven zien de voordelen van het aanpassen van hun verpakkingen. De keuze die gemaakt wordt bij de verpakkingen kan een sleutel zijn in het proces naar puurdere labels. Zo is het bijvoorbeeld zo dat voorgesneden sla in een zakje op veel consumenten als puur overkomt.

Velen beweren dat 40% van het eten dat geproduceerd wordt bedorven is, dat zou zitten in de lange productieketen.  Het is algemeen bekend dat een goede verpakking kan helpen om dat te voorkomen. Technieken zoals het verpakken onder een beschermende atmosfeer, klinken voor de consument waarschijnlijk niet heel puur, maar het speelt een belangrijke rol in het vers houden van een product.

Dus als het concept van clean labels doorzet zullen voedingsfabrikanten aan de consument moeten uitleggen wat zij ermee gaan doen. Belangrijk is het herformuleren van producten om zo meer transparantie en duidelijkere informatie over de ingrediënten te kunnen verspreiden, maar ook de productie en de verpakkingen moeten dit alles ondersteunen. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Bart De Wulf
    07.03.2016 - 09:59 uur | Bart De Wulf

    Allemaal heel goed om een label te gaan maken dat het product als vers, puur, natuurlijk te gaan omschrijven. De grote vraag is : Hoe kontroleer je dat ? Bedrijven zullen natuurlijk "clean labels" gaan gebruiken als dat hun verkoop doet stijgen, maar zullen consumenten niet bedrogen worden, wanneer bedrijven labels maken die de klant "wil" zien ?