De waarheid over de invloed van smaakbeleving door verpakkingen

Expertartikelen | 1204 keer bekeken
De waarheid over de invloed van smaakbeleving door verpakkingen

Een relatie zo oud als de tijd, het verband tussen eten en de manier waarop het gepresenteerd wordt is onbetwistbaar. Eten is een van de meest multisensorische activiteiten. We kunnen eten niet alleen aan onze smaakpapillen toeschrijven. Wetenschappers hebben lang betoogd dat wat wordt waargenomen als smaak, eigenlijk wordt gefilterd door vele andere receptoren zoals reuk, zicht, geluid en aanraking.

Coca Cola’s speciale editie
In 2011 werd de onherroepelijk herkenbare rode Cola blik van kleur veranderd. Het was een speciale editie wit gekleurde blik om geld in te zamelen voor bedreigde ijsberen. Het leek een goed idee, totdat klanten begonnen te klagen dat het merk ‘Coca-Cola’ haar geheime formule had veranderd. Voor Charles Spence, die een professor is van experimentele psychologie aan de Oxford universiteit, is dit slechts een van de talloze voorbeelden waar bewezen wordt dat de verpakking verandering kan brengen in de manier waarop we de smaak van voedsel of drank waarnemen.

Spence voerde een experiment uit in zijn lab om nogmaals te bewijzen dat Coca-Cola zoeter smaakt in een rood blikje. Tijdens dit experiment serveerde hij popcorn in verschillende kleuren schalen. In de test van Spence werd bewezen dat de kleur rood wordt geassocieerd met zoetheid. In dit experiment ervaren de deelnemers dat zoute popcorn zoeter smaakt wanneer het geserveerd wordt in een rode schaal. Deze link tussen voedselverpakkingsmaterialen en de inhoud kan niet worden genegeerd. Als klant of verkoper moeten we bewust zijn van deze relaties en haar effecten op onze geest.

Spence heeft zijn levenswerk gewijd aan deze correlatie, en heeft hiermee telkens weer bewezen dat zowel kleuren als het gebruikte type materiaal in verpakkingen invloed kan hebben op de smaakbeleving. Hij ontdekte dat een aardbeiensmaak mousse 10 procent zoeter smaakt als het geserveerd wordt in een witte container in plaats van een zwarte. Hij ontdekte ook dat koffie bijna twee keer zo intens, maar slechts twee derde zo zoet smaakt wanneer het gedronken wordt van een witte mok in plaats van een transparante. Daarnaast merkte hij ook op dat Colombiaanse en Britse winkelaars twee keer zo bereid zijn om te kiezen voor een sap waarvan het etiket een glimlachachtige in plaats van een fronsachtige eigenschap heeft.

Echter is het belangrijk op te merken dat het verband tussen voedsel en de verpakking louter een ongeval is. Het is een manier voor slimme bedrijven om te laten zien waarom hun product speciaal  is. Het is ook een kans om klanten zich betrokken te laten voelen met een product. Als het op de goede manier gedaan wordt is het een krachtig marketingmiddel die merken gelijk herkenbaar kunnen maken over de hele wereld.

Algemeen belang
Spence werkt ook aan het gebruik van het verband tussen consumptie en verpakking voor het algemeen belang. Hij experimenteert met de perceptie van smaak als een middel ter bestrijding van obesitas door het gebruik van ‘’zintuigelijke kruiden om het zout en suiker te vervangen in verpakte levensmiddelen.’’ Hij werkt ook samen met een ziekenhuis gespecialiseerd in oncologie, om te experimenteren op welke manieren de bedekking, licht en geluid de metalen smaak en misselijkheid dat vaak samen komt met chemotherapie tegen te gaan. Wat een kerel!

Dus de volgende keer dat je je ochtendkoffie koopt, let op de kleur van de meeneem mok. Ruik de aroma, en let op de tint van het brouwsel. Heb je vooroordelen over hoe de koffie eruit moet zien of moet ruiken? Waarschijnlijk wel. Vraag jezelf eens af wat de basis is van die vooroordelen? Het is zeker een leuke oefening die verraste resultaten kan geven. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.



Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren