De wederopstanding van de QR-code

Expertartikelen | 1985 keer bekeken

De eerste QR, of Quick Response code, verscheen in 1994 in Japan, toen het bedrijf Denso Wave een systeem creëerde voor het bijhouden van productie die met hoge snelheid in de fabriek gescand werden. Het QR systeem werd daarna al snel populair buiten de fabriek door de snelle leesbaarheid en de grotere opslagcapaciteit in vergelijking met de UPC barcodes. Toepassingen zijn inclusief traceerbaarheid van producten, identificatie, tijdsbestek controle, marketing en het nakijken van documenten.

Helaas zagen de eerste voorstanders van QR code de volledige potentie niet van de marketingvoordelen en werd het enkel gebruikt om consumenten naar een website te leiden als ze de code scanden met hun telefoon. Dit betekende dat de interesse van consumenten vrij laag bleef en de QR-code als een hype werd gezien.

Vandaag de dag heeft de QR-code aan populariteit gewonnen als het gaat om marketing, en ook de voordelen voor het beschermen van producten en de traceerbaarheid ten opzichte van een gewone barcode worden meer gezien dan in de begindagen. Ik belicht in dit artikel de laatste ontwikkelingen op het gebied van QR-codes.

QR-codes volgen melk
Greatview Aseptic Packaging, het bedrijf dat claimt ‘s werelds op een na grootste leverancier van kartonnen verpakkingen te zijn, heeft een lijn van melkpakken ontworpen die ieder een eigen unieke QR-code heeft. Consumenten die de code scannen krijgen niet alleen specifieke informatie over de melk die zich in het pak bevindt, maar kunnen ook kortingen ontvangen en andere services regelen via de code.

Bai Yinh van het bedrijf Mengniu, die de actie bedacht, zegt: Onze samenwerking met Greatview en WeChat is gebaseerd op China’s ‘Internet Plus’ strategie, waarbij internet betrokken wordt bij traditionele industrieën. For consumenten wordt er een nieuwe ervaring gecreëerd, terwijl wij op deze manier een platform van big data opbouwen. Een win-win situatie.


QR-codes verslaan neppers
Unilever heeft haar krachten gebundeld met Alibaba in de hoop om hun producten te beschermen tegen namaakpraktijken door online retailers. De Chinese tak van Unilever heeft een contract getekend met Alibaba, dat de producten van de voedingsmiddelengigant beschermd door middel van een QR-code.

De QR-code zal consumenten helpen de echtheid van producten te kunnen herkennen. Met behulp van een app is dit niet het enige voordeel, maar wordt ook een nieuwe ervaring voor de consument op poten gezet. De opzet zit nu nog in de proeffase. Of de deal uiteindelijk doorgat, is vooral afhankelijk van het aantal gebruikers van de verschillende kanalen. De mogelijkheden zijn in ieder geval ruim aanwezig: Chinese consumenten krijgen door de QR-code een beter idee van Unilevers producten en ziet hoe twee grote bedrijven, terwijl twee grote bedrijven big data verzamelen voor advertenties en sales.

Verder dan QR
Ook voedselveiligheid, een steeds groter onderwerp in de verpakkingsbranche, kan door middel van QR-codes uitgebreid worden. In Amerika wordt daar door het bedrijf Complete Inspection Systems al hard aan gewerkt. Het bedrijf, gevestigd in Florida, zegt een nieuwe, alternatieve manier om voedselveiligheid te kunnen garanderen te bieden. Ze hebben recentelijk patent aangevraagd op een nieuwe 2D barcode waar 50,000 keer zoveel data in toegevoegd kan worden dan de traditionele barcode en 175 keer zoveel data dan een standaard QR-code.

Dankzij de toegenomen kwaliteit van camera’s op smartphones zijn er steeds meer mogelijkheden om codes uit te lezen. Informatie die niet met het menselijke oog te zien is, kan door zo’n camera makkelijk gelezen worden. De HD barcodes van CIS maken hier dankbaar gebruik van door niet alleen tekst in de nieuw te lezen codes toe te voegen, maar ook een stem die de tekst voorleest voor mensen met leesproblemen, allemaal zonder een internetverbinding. Daarnaast bevat de code alle productinformatie in meerdere talen.

Met deze en talloze andere projecten in ontwikkeling laat de QR-code een herontwikkeling zien van een slecht voorbeeld van intelligent verpakken tot een goedkope, veelzijdige en effectieve manier van marketing. De mogelijkheden om een diversiteit aan mogelijkheden is voor een groot deel te danken aan de verbetering van de smartphonecamera’s, maar laat zien dat we nog veel van deze kleine vierkantjes kunnen verwachten.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Jan Zwaan
    25.09.2015 - 17:31 uur | Jan Zwaan

    Hopelijk helpt jouw artikel de conservatieven in de verpakkende industrie over de streep! Wij zien al jaren mogelijkheden voor dynamische QR-code op etiket verse levensmiddelen om zo intern 100% traceability (voedselveiligheid) en extern promotie (herkomstinformatie) te realiseren.

  • Frans Hendrikx
    24.09.2015 - 17:51 uur | Frans Hendrikx

    Het ziet ernaar uit dat de QR code eindelijk de plek verdient die het toekomt. Als internetadept en QR code pionier heb ik meerdere pogingen gedaan om de vloek die kennelijk op de QR code rust weg te nemen door vooral de enorme mogelijkheden van dit fenomeen voor het voetlicht te brengen. Talloze artikelen in Adformatie en zelfs een boek over de mogelijkheden van de QR code, hebben de communicatie-industrie echter niet tot het besef gebracht dat de QR code ondanks z'n leeftijd nog lang niet, ondanks alle ondertussen ontwikkelde technieken die een vergelijkbare poging doen om de QR code te vervangen, ter ziele is.
    Waarom snappen chinezen (en ondertussen Unilever en anderen) het kracht van QR code technologie wel en wij hier in Nederland innovatieland niet???
    Niet alleen de communicatie-industrie maar evenzeer de verpakkingsbranche hier te lande moet zich ondertussen achter de oren krabben over de vele kansen die ondertussen gemist zijn door de QR code naar fantasialand te verwijzen.
    Goed te horen dat er nog steeds kenners zijn die ook nog een goed en onderbouwd verhaal kunnen neerzetten.
    Complimenten!