Dit zijn dé 7 innovaties in de verpakkingsbranche

Expertartikelen | 3111 keer bekeken
Dit zijn dé 7 innovaties in de verpakkingsbranche

Wat zijn de trends van 2016? Welke ontwikkelingen nemen we mee uit 2015 en wat is aan het eind van dit jaar geaccepteerd gemeengoed? Dick de Koning en Johan Glaser blikken tijdens hun seminar Packz Insight in Hotel New York vooruit en doen een voorspelling.

Fibres
Een van de materialen die we op zien komen zijn cellulose vezels. Niet alleen als materiaal bruikbaar in karton, maar ook als materiaal voor andere verpakkingsformats. Voorbeelden hiervan zijn er onder andere in de vorm van potjes en flessen voor vitaminepillen of bloem, maar ook flesjes met vloeistoffen worden niet uitgesloten. Doordat de binnenkant van de vezels gecoat zijn, is het mogelijk om dit materiaal steeds breder in te zetten.

Een positieve footprint
Een neutrale voetafdruk is niet meer genoeg voor veel bedrijven: zij willen een positieve voetafdruk en iets teruggeven aan de wereld. Een trend die zich veelal in het buitenland voordoet, maar oorspronkelijk in Nederland zich ontwikkelde. De trend werd omarmd in grote Amerikaanse steden, waar sommige gebouwen nu een kas op hun dak hebben prijken om zelf bijvoorbeeld groente te verwerken. Een voorbeeld van een bedrijf die op deze manier te werk gaat is Method Soap.

Hou Japan in de gaten
Wie terug wil gaan naar de wortels van een verpakkingstrend komt vaak uit in Japan. De beurs Tokyo Pack, die ieder jaar georganiseerd wordt en de grootste Aziatische beurs is op het gebied van verpakkingen, geeft een uniek kijkje in innovaties en uitvindingen. Wat uniek is aan deze beurs is dat er ook prototypes te zien zijn. Waar Amerikaanse en Europese beurzen slechts ontwikkelingen laten zien die afgerond en volmaakt zijn, is in Tokyo het proces vaak nog niet eens afgerond.

Toch is de beurs én het land een grote bron van inspiratie van nieuwe ontwikkelingen. Trends gaan vaak van Japan naar Amerika, waar de technologie soms verder ontwikkelt wordt en de trend omarmd. Daarna volgt Europa.

On-demand-packaging én koele verpakkingen voor e-commerce
Bijna iedereen winkelt online, maar een nagellakje in een doos waar een heel koffiezetapparaat in past is absoluut niet meer van deze tijd. Verschillende bedrijven spelen hier handig op in, door machines te ontwikkelen om dozen op maat te maken. Het bedrijf Neopost won hier afgelopen jaar de Logistica Award voor, een grote prijs op de logistieke beurs van de Jaarbeurs. Onder andere Bol.com werkt met het bedrijf samen om te voorkomen dat ontevreden klanten hun ongenoegen uiten op social media én het milieu gespaard blijft.

Als we kijken naar de trend rondom voedsel online bestellen, zien we dat de supermarkten en diensten die eten thuis laten bezorgen snel terrein wint. Maar hoe zorg je ervoor dat de kipfilet niet bedorven is tegen de tijd dat de consument het in zijn handen heeft? Bunzl levert een geheel kartonnen verpakking. Een app berekent hoeveel ijs er nodig is om het product koud te houden. Het ijs is zelfs verpakt in karton: wel zo makkelijk recyclen. Tegenwoordig zijn er dozen die te koelen zijn tot 7 graden, na de zomer lanceert het bedrijf de vries variant.

De jacht op namaakproducten is geopend
1,8 triljoen dollar gaat er jaarlijks om in de markt van namaakproducten, waarin verpakkingen een belangrijke rol spelen om de angel uit deze markt te halen. Niet alleen het enorme bedrag dat bedrijven hiermee mislopen valt te betreuren: misschien nog wel belangrijker zijn de kwaliteit van je merk en de veiligheid van de consument. Denk hierbij aan het Melkpoeder schandaal in China van een aantal jaren geleden.

Weten dat het gebeurt is één, maar wat is de oplossing? Packz reikt een aantal tips aan. Zo is het belangrijk om te blijven communiceren met de consument. Het moet voor hen duidelijk zijn wat jouw product uniek maakt en waaraan zij kunnen zien dat het niet om een nep-variant gaat. Ook is het belangrijk om niet enkel plannen te maken voor de korte termijn. Zet een strategie op die kijkt naar de lange termijn en de plannen om je product voor deze periode te beschermen.

Als laatste tip moet je vooral niet denken dat de strijd gestreden is op het moment dat het product op de markt verschijnt. Vervalsers ontwikkelen zich ontzettend snel, dus wie hen te slim af moet zijn moet allereerst zichzelf blijven ontwikkelen. Er zijn steeds meer technologieën die producenten hierbij kunnen helpen: van hologrammen tot NFC en RFID. Zorg dat je als producten goed op de hoogte bent van wat van toepassing op jouw product is. Zomaar een makkelijk hologram op je verpakking plaatsen wordt allang doorzien; er bestaan hele Aziatische websites vol nagemaakte hologrammen die gratis te downloaden zijn.

Niet alleen zichtbare maatregelen kunnen helpen; ook onzichtbare kenmerken als encrypted artwork en zelfs een laserauthenticatie over het etiket kunnen zorgen voor een strijd tegen namaak artikelen. Hou hierbij echter rekening met de groep waarvoor je het maakt: de gemiddelde consument heeft geen laserlamp of microscoop in huis om producten te controleren op echtheid.

Consumenten verwachten meer van je verpakking
Met de ontwikkeling van allerlei technologieën om verpakkingen te optimaliseren, is de consument langzaam gewend geraakt aan luxe verpakkingen. Tegenwoordig is een gepersonaliseerde verpakkingen allang niet meer zo speciaal als vijf jaar geleden, en wie de consument wil verrassen moet van goede huizen komen. Bedenk daarom goed niet alleen wát je maakt, maar ook voor wie. Praat met de doelgroep om te ontdekken wat zij willen, en kom uit het R&D centrum voordat je een verpakking op de markt brengt.

Mono materialen
In de lijn van het recyclen: verpakkingen die gemaakt zijn van één materiaalsoort en daarmee makkelijker te recyclen zijn. Verschillende ontwikkelingen maken dit makkelijk; zo is het bijvoorbeeld mogelijk om direct te printen op de verpakkingen, en het etiket achterwege te laten.

De aandacht verschuift ook langzaam van recyclen naar bijvoorbeeld hergebruik en het gebruik van minder materiaal. Unilever is hiervan een goed voorbeeld, dat met haar consumenten overlegt via internet over wat ze moeten doen om verpakkingen te makkelijk herbruikbaar te maken.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van Packz Insight 2016. Bent u benieuwd naar de trends van 2017? Er zijn nog kaarten beschikbaar voor januari en februari in Hotel New York in Rotterdam!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren