Drie stappen naar een duurzamere verpakking

Expertartikelen | 1508 keer bekeken

Merken hebben veel keuze als het aankomt op uitvoering en distributie. De keuze voor een duurzame verpakking niet langer een optie. Groene verpakking voelen misschien aan als een best voorbehouden invoegtoepassing , maar dit is niet altijd het geval. Volgens een recentelijk uitgevoerd verpakkingsonderzoek van Dotcom Distribution zegt 57% van het winkelend publiek dat groene verpakking belangrijk is voor alle merken.

Ongeacht of een merk denkt dat groen zijn het waard is, overweegt 61% van de consumenten het gebruik van groene verpakkingen bij de keuze van een winkel. De voorkeur van de consument geeft duidelijk weer dat het winkelend publiek bereid is om merken die streven naar milieuvriendelijke uitvoering belonen.

In de toekomst zouden alle merken moeten overwegen om aanpassingen te maken in hun activiteiten om groener te zijn. Voor degenen die nog nooit eerder duurzame activiteiten hebben uitgevoerd zijn hier drie tips om milieuvriendelijke verpakkingen te ontwikkelen.

Houd consumenten geïnformeerd en betrokken
Voordat u uw verpakkingen verandert in duurzame verpakkingen is het raadzaam uw klanten mee te nemen in het besluitvormingsproces waarbij u vraagt naar hun voorkeuren. Als het gaat om verpakkingen is perceptie de sleutel en kunnen merken vaak meer doen om het winkelend publiek bij te brengen wat het betekent om groen te zijn. Verwacht niet uw verpakkingen te kunnen veranderen zonder een waarschuwing van uw klanten.

U ziet het misschien als een klein detail, maar het vertegenwoordigt hun relatie met het merk. Benader verpakkingsveranderingen zoals je elke emotionele uitwisseling met klanten zou doen- met zorg en regelmatige communicatie.

Telkens als er veranderingen in verpakkingen worden gemaakt, zouden merken informatie over de reden van deze veranderingen moeten opnemen. Een klant kan nog nooit een doos die bedrukt is met soja gebaseerde inkt hebben gezien. Een beetje informatie kan ze dan helpen om verbeteringen pro-actief te zien en het waard vinden deze te delen. Als consumenten het gevoel hebben dat ze meegenomen worden in het beslissingsproces zijn ze eerder geneigd om voor een lange termijn merktrouw te ontwikkelen.

Om het winkelend publiek mee te nemen in het ontwerpproces kunnen merken feedback van klanten met een eenvoudige oproep aanmoedigen. Ze kunnen ook informatie verzamelen door te kijken op social media, waar consumenten al snel geneigd zijn om positieve en negatieve ervaringen te delen. Merken kunnen ook gesprekken cultiveren over groene verpakking om zo zowel hun inspanningen als de bredere milieu-invloed van hun verpakkingsveranderingen te accentueren.

Ontdoe u van slechte verpakkingsactiviteiten
De weg naar duurzaamheid begint bij materialen. Vandaag de dag kunnen merken kiezen uit zeer goed te recyclen verpakkingen die ook op esthetisch gebied aantrekkelijk zijn. Inkt is bijvoorbeeld in veel kleuren te krijgen op basis van soja die erg duurzaam is. Met eenvoudige veranderingen als deze kunnen merken hun spannende verpakkingen behouden terwijl ook het behoud van het milieu gestimuleerd worden.

Merken zouden ook moeten onderzoeken hoe hun producten worden verpakt. Wanneer de meest milieuvriendelijke verpakking verkeerd ontworpen is, kan deze alsnog duurzaamheid ontmoedigen. Om te beginnen kunnen merken de verpakkingsgrootte evalueren om zeker te zijn dat de ruimte wordt geoptimaliseerd. Ook kunnen ze wanneer het mogelijk is overtollig lucht verminderen. Dit is geweldig omdat te grote dozen niet alleen verspillend zijn, maar ook leidt tot slechte dimensionele prijsstellingen. Bij dimensionele prijsstellingen kunnen kleinere verpakkingen goedkoper verzonden worden dan grotere, omvangrijkere verpakkingen.

Verbeter uw supply chain
Tot slotte, na het nauwkeuring instellen van groene verpakking, zou u uw suppy chain processen moeten opknappen. Vele merken worden partners met distributiecentra om vervulling af te handelen, maar dit is niet altijd de meest voor de hand liggende stap. Dit is echter een belangrijke stap als een partner zijn eigen milieuvervuiling kan compenseren met totale groene verbeteringen van een merk.

Merken moeten bijvoorbeeld onder een loep bekijken hoe verpakkingen verplaatst worden van magazijn tot deurdrempel. Als je samenwerkt met een derde partij als logistiekbedrijf dat twijfelachtige praktijken handhaaft, moet u nadenken over hoe dit van invloed kan zijn op uw algehele merkdoelen.

Met de technieken van vandaag kunnen milieuvriendelijke verpakkingsopties nog steeds de mogelijkheid bieden om product integriteit en eigenheid behouden. Aangezien de e-commerce industrie blijft groeien, zal de milieutrend alleen maar verder uitgebouwd worden, dus moeten merken deze veranderingen nu omarmen.  

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren