Duurzaam verpakken en bezorgen gaat verder dan gebruik milieubewust materiaal

Expertartikelen | 1186 keer bekeken
Duurzaam verpakken en bezorgen gaat verder dan gebruik milieubewust materiaal

In 2016 gaat er naar verwachting zo’n 18 miljard euro om in de e-commerce. De sector groeit enorm, maar krijgt daardoor ook een steeds grotere impact op het milieu. Gelukkig liggen er in de e-commerce nog tal van kansen voor retailers om de milieu-footprint van hun organisatie te verkleinen. 5 kansen op een rij.

Kies duurzame verpakkingsmaterialen
Natuurlijk staat de keuze voor duurzaam materiaal op 1, omdat dit voor velen de meest voor de hand liggende manier is om de impact op het milieu direct te verkleinen. Kartonnen dozen op zichzelf vormen een duurzame materiaalkeuze voor verpakkingen, maar passen deze nog steeds bij de huidige producten? Veel producten worden vandaag de dag bijvoorbeeld van lichtere materialen gefabriceerd en dan voldoet een doos met een dunnere golf ook prima.

Denk ook eens aan de folies die je gebruikt. Lang waren dunne foliesoorten niet geschikt voor transportbescherming, maar dankzij de nieuwste productietechnieken zijn er nu dunne folies – soms slechts 6 my – die zelfs beter beschermen dan de meeste dikkere folies. Dat resulteert in minder folieverbruik, minder kokerafval en minder transport- en opslagruimte.

Daarnaast kun je kiezen voor verpakkingen die gemaakt zijn uit alternatieve grondstoffen. Paperwise maakt bijvoorbeeld papier en karton uit landbouwafval. Ook op het gebied van vulmateriaal zijn er allerlei duurzame oplossingen. Zo zijn er machines die opvulmateriaal kunnen maken van oude kartonnen dozen. Een ander voorbeeld zijn opvulchips gemaakt van maïs.

Koop groener in
Na een online bestelling worden de producten in het distributiecentrum verzameld en verpakt voor verzending. Hier ligt meteen al de eerste mogelijkheid om te verduurzamen. Retailers doen er goed aan hun verpakkingsproces in kaart te brengen en zich af te vragen waar zij hun verpakkingen laten produceren en hoe vaak zij deze laten aanleveren. Door bijvoorbeeld het aantal leveranciers terug te brengen of leveranciers te kiezen die dichterbij gevestigd zijn, kan er nog flink bespaard worden op de CO2-uitstoot. Het is zelfs mogelijk om het leveren van verpakkingen volledig te outsourcen: je neemt dan één leverancier in de hand voor alle verpakkingen die ook verantwoordelijk is voor het voorraadbeheer. Dat leidt tot CO2-reductie, doordat verpakkingen in één keer geleverd kunnen worden en er minder opslagruimte nodig is.

Reduceer de ‘verpakte lucht’
Minder ‘verpakte lucht’ zorgt ervoor dat er meer verpakkingen mee kunnen per transport en er dus minder transporten hoeven plaats te vinden. Retailers die met een assortiment standaarddozen werken, kunnen bijvoorbeeld de hoeveelheid verpakte lucht minimaliseren met de multiscan van Logistore die de afmeting van een order berekent en zo bepaalt welk verpakkingsformaat het beste aansluit. Wie vervolgens verpakt in bijvoorbeeld Eurobox-dozen van ColomPac, maakt collomoduul stapelen mogelijk. De dozen passen altijd, ongeacht het formaat, op een Europallet. Ook dat scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid benodigde laadruimte.

Met een box on demand-machine – vooral geschikt voor organisaties die op grote schaal kartonnen dozen gebruiken – behoort niet alleen de ergernis van verpakte lucht tot het verleden, maar is ook veel minder opslagruimte nodig en wordt verkwisting van verpakkingsmateriaal voorkomen. De machine berekent namelijk precies hoe een doos op de meest efficiënte wijze uit het karton kan worden gesneden, zodat er nauwelijks restkarton is.

Voorkom verkwisting door transport
Goede transportverpakkingen beschermen het product tijdens vervoer en helpen daardoor verkwisting tegen te gaan. Een voorbeeld is voedselverspilling door ondeugdelijk transport van voedingsmiddelen en versproducten – het snelst groeiende marktsegment in de e-commerce – zoals boodschappen, maaltijdboxen en delicatessen. Met koel- en warmhoudtassen kunnen retailers echter versproducten constant op de juiste temperatuur houden, waardoor er minder voedsel bederft en dus verspild wordt tijdens het vervoer.

Verminder de hoeveelheid afval na ontvangst
Verpakkingen die geschikt zijn voor hergebruik, kunnen in veel gevallen nog lang mee. Zorg er dan wel voor dat verpakkingen eenvoudig te retourneren en te reinigen zijn. Ook kunnen retailers ervoor kiezen de verpakkingen op een milieuvriendelijke manier – met inkt op waterbasis – van een kleur of afbeelding te voorzien. Uit onderzoek van Dotcom Distribution blijkt namelijk dat 90 procent van de ondervraagde consumenten een mooie verpakking bewaart of deze opnieuw gebruikt.

Is de verpakking niet geschikt voor hergebruik, dan kunnen retailers ervoor kiezen de verpakking te voorzien van speciale logo’s uit de weggooiwijzer, waarmee ze hun klanten kunnen informeren over hoe ze het verpakkingsafval op de juiste manier kunnen scheiden.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren