Een eigen verpakkingsontwerp maken: wat vast staat, blijft vast

Expertartikelen | 755 keer bekeken
Een eigen verpakkingsontwerp maken: wat vast staat, blijft vast

Bij het boeken van een reis is het handig te weten wat je wilt gaan doen naast de heen- en terugreis. Dat voorkomt dat het reisbureau later tegen je zegt: ‘had dat gezegd, dan hadden we dat meteen geboekt, dat had veel kosten en werk gescheeld’.

Een routine reis waar niets vreemds aan is, laat zich gemakkelijk boeken. Net zoals een reis die door een organisatie in elkaar is gezet en waarvoor je je kunt aanmelden. Het zelf plannen van een reis met veel tussenstations is een stuk lastiger en als het geen standaard reis is, kan een reisbureau erg handig en goedkoper zijn.

Eigen ontwerp
De parallel met ontwerpen van verpakkingen laat zich eenvoudig trekken; ontwikkelen versus innoveren, een verpakking uit de catalogus of een eigen ontwerp. Ontwikkelen van een doos voor een nieuwe variant van een product is niet zo spannend. De keuzes zijn al een keer gemaakt en het werk zit dicht bij ‘copy-paste’. Uiteraard moeten alle stappen in de keten doorlopen worden en moet er gekeken worden of alle eisen nog steeds gelden, maar erg spannend is het niet.

Bij het ontwerpen van een doos voor een product dat nog niet eerder verpakt en vervoerd is, ligt het anders. Dan moeten er eerst gegevens boven tafel komen. Een testprogramma kan inzicht geven, een proefrun, proeftransport. Als dit niet goed wordt uitgevoerd en als blijkt dat het ontwerp later herzien moet worden, kost dat meer tijd. In sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat gereedschap dat al gemaakt is aangepast moet worden.

Het is een bekend ontwerpprincipe, hoe later in het ontwerpproces de gegevens boven tafel komen, des te groter de gevolgen kunnen zijn in tijd en kosten.

Primaire verpakking
Bij vernieuwende trajecten is het niet altijd mogelijk alle eisen op voorhand te weten. Lopende het traject worden de inzichten pas duidelijk en kunnen de eisen steeds beter geformuleerd worden.

Interessant om vanuit deze benadering te kijken naar het ontwerpen van verpakkingen want de vraag naar een vernieuwende verpakking begint nagenoeg altijd bij de primaire verpakking. Shelf Ready Packaging laten we even buiten beschouwing.

Het ontwerptraject laat zich als volgt beschrijven. In een briefing is het doel uiteengezet en zijn eisen geformuleerd waar de oplossing aan moet voldoen. Ideeën worden verzonnen of worden aangedragen door externe partijen. Keuzes worden gemaakt en de ideeën worden uitgewerkt tot oplossingsrichtingen. Een van de eerste keuzes die vervolgens gemaakt moet worden bij het realiseren van het ontwerp is die van het verpakkingsmateriaal. Daaraan gekoppeld zit de keuze voor productietechniek. En niet ver daar vandaan de keuze van de wijze van afvullen. In veel gevallen ligt die laatste keuze vast en zijn er eisen die daarop gebaseerd zijn (meestal maximale dimensies waar het ontwerp aan moet voldoen).

Dwang
Het fascinerende van het ontwerpen van verpakkingen is dat veel aspecten moeten worden vastgelegd en dat dit min of meer volgens een dwingende volgorde gebeurt. Bepaalde keuzes moeten nu eenmaal gemaakt zijn voordat andere keuzes gemaakt kunnen worden; afhankelijkheid in de beslissingsketen. Zo bepaalt het product in sterke mate het materiaal en het materiaal in sterkte mate de druktechniek of de wijze van decoreren. Zowel het materiaal als de druktechniek kunnen kostenbepalend zijn. Zo worden de feitelijke kosten, en het geldt ook voor milieubelasting, al in een vroeg stadium vastgelegd zonder dat eigenlijk het inzicht aanwezig is hoe groot deze zullen zijn.

Na de primaire verpakking volgt de secundaire verpakking. Eisen uit de keten bepalen de invulling hiervan in sterke mate. Denk vooral aan eisen van de retailers, het benodigd draag- of bundelend vermogen en de palletstapeling.

Ontwerp proces
Bij zowel de primaire als bij de secundaire verpakking wordt dat wat op of aan de verpakking wordt bevestigd als laatste vastgesteld. Meestal in de zin van: ‘dan moet het maar zo’. Een etiket, een label, een sleeve, te verwerken met natlijm of zelfklevend, gekrompen rond een lastige vorm, bevestigd over een uitstekende rand, te verlijmen op een verdiept liggend oppervlak. Op de een of andere wijze lukt het slecht om in dit stadium van het ontwerp proces de eisen die gesteld moeten worden aan de verlijming mee te nemen. Denk aan temperatuur, in de koelkast, uit de koelkast, de vriezer, condens, warme transportcontainers, achter in een auto in de zon.

Wat vastgesteld is, staat vast, lijken de beslissers te denken. Het is vast en zeker wel te verlijmen. Maar vast is niet altijd vast, weten vooral de verlijmers. Ze zitten aan het einde van de keten en worden bijna nooit in het project betrokken maar moeten er wel voor zorgen dat het vast zit, en blijft.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren