'Een verbeterde verpakking kan direct geld opleveren'

5 minuten met | 721 keer bekeken
'Een verbeterde verpakking kan direct geld opleveren'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Ivo Horn, marketing manager bij Easyfairs, organisator van onder andere Empack.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Bij Easyfairs Nederland ben ik nu 2 jaar als marketing event manager verantwoordelijk voor de communicatie en content van de verpakkingsevenementen Empack, Label&Print en Packaging Innovations. Mijn eerdere werkervaring bestaat uit marketing voor technische groothandels Plieger en Fabory enerzijds en met loyaliteits- en retail marketing  bij Brandloyalty anderzijds. Deze combinatie van techniek, grote merken en 360 graden marketing kwamen perfect terug in deze uitdaging. De ondernemende en energieke cultuur bij Easyfairs gaf de doorslag om in de verpakkingsbranche terecht te komen.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Gelukkig kan ik hier meerdere antwoorden opgeven. Sowieso krijg ik een kick van het geluid wat we hier ‘beursgeroezemoes’ noemen.  Dat geroezemoes op de showvloer betekent dat partijen met elkaar in contact zijn,  samen nieuwe dingen gaan ontwikkelen en gewoonweg business doen.

Iets specifieker voorbeeld in het afgelopen jaar waar ik echt zeer trots op ben, is het werk van ons team bij de verplaatsing van Empack en Packaging Innovations van Brussel naar Mechelen. Eind november werd Brussel door terreurdreiging lamgelegd. De geplande show kon niet plaats vinden, omdat er gewoonweg geen bezoekers zouden komen. Een event dat wel doorging in Brussels Expo tijdens de laatste week van november had nog geen 5 procent van de normale bezoekersaantallen binnen! Het team heeft de complete show met anderhalve week verplaatst. 92% van de exposanten meegekregen en ook nog eens 20 procent groei in bezoekers weten te realiseren! Daarna hebben we wel een week bij moeten slapen.

Niet minder trots ben ik trouwens op de eerste Empack Utrecht editie. Qua sfeer en drukte hebben we de verwachtingen flink overtroffen.  De positieve reacties die we van alle kanten gehad hebben geven me superveel energie voor de volgende edities.

Wat typeert u in uw werkwijze?
In een assesment ben ik wel eens beschreven als een denkende doender. Zonder plan komt er niets van is een van de vele tegeltjeswijsheden waar ik mijn collega’s graag mee lastig val. Dat betekent graag met cijfers werken en een gedegen analyse maken van vorige edities om de communicatie steeds beter te doen. Aan de andere kant wil ik zowel Empack als Packaging Innovations laten doorontwikkelen naar niet te missen jaarlijkse vakevenementen. Dat betekent zorgen voor de juiste content en veel en creatief samenwerken met branchepartijen om dit samen te realiseren. Mooie voorbeelden op Empack Utrecht waren het Biobased Village en het Kennisplein.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Over zijn algemeenheid zijn de professionalisering van verpakken en verpakkingen de belangrijkste ontwikkeling. Een verpakking moet een USP opleveren voor een merk en met een ‘slechte’ verpakking verlies je de concurrentiestrijd. Merkeigenaren weten gelukkig steeds beter dat een verbeterde verpakking direct resultaten kan opleveren voor de Verlies & Winst rekening en durven te investeren in innovaties. Alle ontwikkelingen die helpen goedkoper te transporteren, minder materiaal te gebruiken, de houdbaarheid te verlengen, gebruiksgemak te vergroten en een merkverhaal verstevigen zijn belangrijk. De belangrijkste verandering die  ik voor komende jaren zie:  verpakkingsdesign wordt belangrijker, de ontwikkelingen in intelligente verpakkingen, biobased verpakken lijkt in een stroomversnelling te komen doordat grote spelers als Coca-Cola, Tetrapak, Mars en Lego hier bewust voor kiezen en het verlengen van de houdbaarheid middels een verpakking.

Wat inspireert u als ondernemer?
Als je doet wat je altijd gedaan hebt, krijg je wat je altijd gehad hebt. Weer een mooi tegeltje, maar de gedachte erachter onderstreep ik. Zaken die goed zijn behouden we zeker voor de volgende editie van een show. Maar van elk event leer ik weer en krijg ik energie om nieuwe initiatieven uit te voeren. Inspiratie voor de plannen en nieuwe vormen krijg ik vooral van sparren met branchepartijen, exposanten en bezoekers. De ervaring levert mij dat het sparren creatievere en betere concepten op dan een schriftelijk enquête. 

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren