'Er zijn meer zintuigen belangrijk dan enkel het visuele aspect'

5 minuten met | 839 keer bekeken
'Er zijn meer zintuigen belangrijk dan enkel het visuele aspect'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Edwin Visser, oprichter van het Haarlemse designbureau SOGOOD.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Na mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft ging ik werken als innovatieadviseur bij TNO. Het was mij veel te abstract. Om het simpel te zeggen miste ik de kleurtjes en de vormpjes. De overstap naar een verpakkingsdesignbureau was een gouden greep. Hier komt strategie, marketing en design samen. Al 27 jaar heeft mij dat geen dag verveeld.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Dat ik het lef had om, samen met Rob Verhaart en Ron van der Vlugt, in 2008 mijn prachtige baan bij TBWA op te zeggen en ons eigen bureau SOGOOD oprichtte. En dat we nu een succesvol bureau hebben dat niet een kenmerkende stijl heeft, maar voor elk merk een eigen signatuur ontwikkelt dat groei realiseert.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Een scherpe analyse van wat verbeterpunten van een verpakkingsdesign zijn en je laten inspireren wat in andere productcategorieën en landen gebeurt. Met dat eerste zijn klanten niet altijd blij, want zij zijn natuurlijk verantwoordelijk voor hoe iets er op dat moment uitziet. Maar zonder wrijving geen glans! Het tweede punt is voor klanten vaak een eye-opener. Te vaak wordt er alleen naar het eigen schap gekeken.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Zie mijn drietal recente blogs over internationale grafische verpakkingstrends: de ludieke verpakkingstrend, de more-is-more trend en de Scandinavische ontwerptrend.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
In Japan zijn ze, van oudsher, verder met gebruik te maken van de tactiele waarde van een verpakking. Bijzondere materialen of oppervlaktebehandelingen zijn daar normaal. In Nederland sneuvelt regelmatig een dergelijke verrijking vanuit kostenoverwegingen. Het is een ondergewaardeerd aspect van de verpakking om onderscheid voor je merk te creëren. Wij gaan alleen uit van het visuele aspect terwijl de andere zintuigen ook belangrijk zijn.

Wat inspireert u als ondernemer?
Hedendaagse Kunst. Dat leert je kijken en begrijpen.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 08.06.2016 - 12:45 uur | Bart Lauwaert

    Terechte bemerking van Edwin Visser. Aandacht voor het tactiele aspect van verpakkingen. Visueel = opvallen op het schap, de aandacht trekken en dat kan op diverse manieren. Aandacht is de eerste stap bij aankoop want zonder aandacht geen verkoop. Maar als je het product, de verpakking, vervolgens vastneemt - met het doel om die na een laatste keer "wikken en wegen" in je winkelkarretje te plaatsen speelt het tactiele aspect een grote rol. Wat er goed uitziet én bovendien prettig of verrassend aanvoelt plaats je wellicht niet terug in het schap. Gelukkig bestaan er geweldige grafische technieken om én op te vallen én de verpakking "in de vingers" te krijgen. Een uitdaging om de mogelijkheden te blijven presenteren.