Focus foodretail komende tijd op snelle verpakkingen en gezond voedsel

Expertartikelen | 1006 keer bekeken
Focus foodretail komende tijd op snelle verpakkingen en gezond voedsel

Gemakkelijker en gezonder eten: we kunnen het ons met het economisch herstel weer meer veroorloven. Volgens ABN Amro stijgen dit en volgend jaar onze bestedingen aan voedselproducten met 2 procent. Winkels en de horeca profiteren, maar de groei zit hem vooral in het kant-en-klaarmaaltijden, zegt sectoreconoom Frank Rijkers van ABN Amro.

Er zijn twee trends die momenteel echt aan het doorzetten zijn, vertelt hij aan RTL Z. "Enerzijds wordt er gefocust op het gemak: voedsel dat snel even af te halen is. Anderzijds komt er ook steeds meer focus te liggen op het gezondheidsaspect." Daar kan de branche op een paar manieren van profiteren: 

Gemak
We hebben een steeds grotere behoefte aan gemak. Dat zorgt er ook voor dat we steeds meer geld uitgeven aan eten buiten de deur. Met name de klassieke horeca en gemakszaken  profiteren daarvan, bijvoorbeeld op stations.

Ceo Karel van Eerd is er ook van overtuigd dat traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca aan het verdwijnen is en nam vorige maand restaurantketen La Place over. Het is de bedoeling dat in de Jumbo-winkels straks ook producten van het merk La Place in de schappen liggen. De La Place-restaurants komen met een beperkt versaanbod om mee te nemen naar huis.

Onze gemakzucht biedt ook kansen voor de onlineverkoop van voedsel. Onder andere Hello Fresh en dienst Picnic, waarvan bleek dat de omzet zes keer zo hoog is als verwacht, maken hier handig gebruik van.

Meer informatie over herkomst en kortere lijnen met producenten
Er is nog (te) weinig informatie bekend over de locatie waar producten gemaakt zijn. "Transparantie is hierbij het sleutelwoord", schrijft ABN Amro. Dat kan bijvoorbeeld door de productieketen te verkorten. Dat betekent dat boeren bijvoorbeeld direct aan een broodjeszaak leveren, in plaats van via een veiling of tussenpersoon. 

Winkeliers en tussenpersonen lijken steeds vaker langdurige afspraken te maken met vaste leveranciers van verse producten. Daarnaast is er een aantal producenten dat zelf de productie voor eigen rekening neemt.

Minder verspilling
Kortere lijnen met de leveranciers zorgen er ook voor dat voedselverspilling vaker wordt tegengegaan. ABN Amro heeft het over 'minimaliseren van reststromen'. Dat kan door de manier aan te pakken waarop voedsel wordt geproduceerd, maar ook door ervoor te zorgen dat er minder tijdens het bereidingsproces wordt weggegooid.

Vaak zijn deze oplossingen technologisch en vindt langdurige ontwikkeling op dit gebied plaats, staat in het rapport. Daarnaast kan ook worden gekeken naar nieuwe manieren om deze producten te hergebruiken of te combineren. De bank heeft het ook over de mogelijkheid om een alternatieve manier van afzet te creëren. Ook kunnen er nog wel wat stappen gezet worden op het gebied van recyclebare verpakkingen. 

Producten met gezond imago
Hoewel producenten en winkeliers steeds vaker gezonde afhaalproducten aanbieden, blijft er een continue druk om deze trend door te zetten. De industrie probeert hierop in te spelen door hun voedsel in kleinere verpakkingen aan te bieden en de ingrediënten aan te passen, zoals bijvoorbeeld het terugdringen van de hoeveelheid suiker.

De snoep- en snackindustrie heeft al een deel van zijn producten aangepast om zo van het ongezonde imago af te komen. Naast het gebruik van bijvoorbeeld suikervervangers of snoepgoed op basis van 'echt fruit' die je tegenwoordig ook in de supermarkt ziet, biedt de branche tegenwoordig vaker kleinere verpakkingen aan.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren