Friesland Campina: 'Hergebruik van materialen staan centraal'

Ondernemerstips | 628 keer bekeken
Friesland Campina: 'Hergebruik van materialen staan centraal'

Zuivelproducent FrieslandCampina werkt hard aan het verduurzamen van haar verpakkingen. Dat verklaart Taco Kingma, manager Sustainable Business van het bedrijf. "Investeren in duurzame verpakking is een onomkeerbare weg. Iedereen moet mee."

Het Nederlandse bedrijf is al langere tijd bezig om verpakkingen makkelijk te recyclen maakt. "Onze drankkartons bestaan uit papier, een coating PE en een dop die allemaal gerecycled worden in dezelfde of nieuwe toepassingen," aldus Kingma. "Alle restmaterialen kennen een secundaire toepassing, al zal deze niet altijd binnen de voedingssector kunnen zijn."

Naast het hergebruik van materiaal zijn ook hernieuwbare materialen veel gebruikt. "Plastic bijvoorbeeld," legt Kingma uit. "Dat kan gemaakt worden uit biodiesel in plaats van uit ruwe olie. Dat maakt dan opnieuw deel uit van die circulaire economie.” De grootste uitdaging ligt bij het hernieuwbare materiaal in de kostprijs. "Met alternatieve productiemiddelen kun je misschien je kostprijs drukken, bij biobased materialen is dat helaas nog niet zo."

Onomkeerbaar
Toch ziet hij de toekomst zonnig in. "De volgende jaren voorspel ik absoluut een stijging van de herbruikbaarheid van de materialen. Investeren in duurzame verpakking is een onomkeerbare weg. Iedereen moet mee." 

En met iedereen, bedoelt Kingma ook letterlijk iedere schakel in de keten. "Een sleutelrol in het circulaire verhaal blijft weggelegd voor de consument. Die moet op een correcte manier sorteren, zodat de recyclageketen zo efficiënt mogelijk kan werken." Ook producenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen. "Wij moeten zorgen dat de verpakkingen duurzaam en recycleerbaar zijn. Daarnaast bieden we ook informatie op de primaire verpakking over de hoe de verpakking werd geproduceerd en hoe die moet worden weggegooid." Als laatste schakel is daar de gemeente. "Zij moeten zorgen voor de bewustwording bij de consument en hem wijzen op zijn verantwoordelijkheden. Zij moeten hun burgers aanwakkeren om mee te handelen én te denken in het verhaal.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren