Gerard Peeters: "Toleranties mogen nooit in het voordeel van verpakkingsproducenten uitvallen"

5 minuten met | 701 keer bekeken

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Gerard Peeters, die met zijn eigen bedrijf verschillende klanten, waaronder Heineken, in de verpakkingsindustrie helpt.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
In het begin van mijn twintiger jaren begon ik met de inkoop van niet-directe goederen. Verpakkingen zijn daar altijd een onderdeel van geweest. De laatste 20 jaar heb ik gewerkt bij verschillende bedrijven voor de inkoop van verpakkingsmaterialen: van food tot logistieke verpakkingen. Ik ben van oorsprong een inkoper, een NEVI-man en heb deze vakkennis later aangevuld met bedrijfskundige opleidingen.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Het laatste jaar ben ik druk bezig geweest met het opzetten van mijn eigen zaak. Het hielp daarbij enorm dat ik globaal het heel inkoopproces heb doorlopen. Zeg maar van assistent-inkoper tot inkoop-directeur, waarbij alle bedrijfsaspecten mij hebben geholpen om te zien wat er op de vloer speelt. Tot onze klantenkring behoren tegenwoordig middelgrote tot multinationals waaronder Heineken een bedrijf waar ik trots op ben om gewerkt te hebben.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Eerlijkheid staat bij mij hoog in het vaandel. Ik wil vooral het ethische gedrag binnen de inkoop behouden, niet alleen maar kijken naar cijfers en omzet. Verder ben ik recht door zee, wat volgens mij een goede combinatie is met de fair play die ik probeer te handhaven.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Ik vind dat we meer aandacht zouden moeten besteden aan wat er gekocht wordt versus wat er geleverd wordt. Afspraken met klanten zijn erg belangrijk, daar moet je je dan ook echt aan houden. Dat zie ik soms nog weleens mis gaan. Het is mij altijd een doorn in het oog geweest dat toleranties vaak in het voordeel van de verpakkingsproducent beslecht worden. Dat zou nooit zo mogen zijn.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Nederland is zeer goed bezig, zeker als je het vergelijkt met landen in bijvoorbeeld Oost-Europa. Wat absoluut wel meer aandacht verdient is duurzaamheid. Het zou een manier van denken moeten zijn om ontwikkelingen te omarmen die voorzien in de behoefte van de huidige generatie, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generatie in gevaar te brengen.

Wat inspireert u als ondernemer?
Ik ben erg gefocust op het delen van informatie. Ik draag mijn kennis en kunde over aan de markt. Via blogs maar ook bij klanten bied ik graag mijn kennis aan en ben ik van natura altijd bereid om te helpen.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur u gegevens naar info@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren