​Goed voorbereid de lente in met e-commerceverpakkingen voor versproducten

Expertartikelen | 727 keer bekeken
​Goed voorbereid de lente in met e-commerceverpakkingen voor versproducten

Op 20 maart begon in Nederland officieel de lente. De dagen worden weer langer en de temperatuur stijgt. Menig Nederlander krijgt ‘last’ van lentekriebels en vult het huis en de tuin met bloemen en verheugt zich op de eerste lenteavond buiten met een glas goede wijn en lekkere hapjes. Voor de aankoop van deze versproducten weten Nederlanders steeds vaker de weg naar de online winkel te vinden. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor is de productgroep ‘food/near food’ een van de sterkst groeiende marktsegmenten binnen de e-commerce. De online bestedingen in deze productcategorie lieten in 2016 zelfs een groei zien van maar liefst 33 procent ten opzichte van 2015. 

Het verzenden van versproducten zoals bloemen, wijn, kaas en chocolade brengt echter de nodige uitdagingen met zich mee voor MKB-bedrijven. De producten zijn gevoelig voor schommelingen in de temperatuur en lopen het risico niet in optimale staat te worden afgeleverd. Gelukkig bestaan er tal van verpakkingsoplossingen voor het veilig bewaren en vervoeren van producten die beschermd moeten worden tegen temperatuursinvloeden van buitenaf. Maar welke verpakking is het meest geschikt? Het antwoord daarop is niet eenduidig. Daarom volgen hier enkele tips voor het kiezen van de juiste thermoverpakking. 

1. Breng verwachtingen in kaart
Versproducten zoals kaas en chocolade hoeven niet gekoeld vervoerd te worden, maar moeten vooral op constante temperatuur blijven om de beste kwaliteit te kunnen waarborgen. Ook bloemen gaan snel achteruit wanneer deze blootgesteld worden aan te lage of te hoge temperaturen. Maar wie deze producten wil exporteren naar warme landen, stelt wellicht andere eisen aan een transportverpakking dan wie binnen Nederland vervoert. Daarnaast kunnen verzendverpakkingen verschillen in de kosten, de mate van duurzaamheid en de marketingmogelijkheden. Inventariseer daarom goed wat je precies verwacht van een verpakkingsoplossing. 

Retailers moeten daarbij niet uitgaan van één soort verpakkingsoplossing: de logistieke keten die ze kiezen bepaalt welke isolatieverpakking het beste werkt voor het optimaal op temperatuur houden van verse producten. Wanneer foodretailers ervoor kiezen boodschappen zelf te bezorgen, dan is de Thermobag een van de meest duurzame oplossingen in gebruik, vervoer en materiaal. De tas werkt volgens een retoursysteem en is tot honderd keer herbruikbaar. Maar wie binnen zijn logistieke keten geen ruimte heeft voor een retoursysteem en toch een duurzame verzendverpakking wil, kan ook kiezen voor een verpakking die na gebruik in zijn geheel bij het oud papier kan, waardoor ontvangers van een pakket niet met restafval blijven zitten. 

2. Vers, koel of diepvries?
Een goede manier om producten op een constante temperatuur te houden tijdens transport, waarbij het niet uitmaakt of een product nu bevroren, gekoeld, op kamertemperatuur of warm moeten worden vervoerd, is een verpakkingsoplossing met isolatiepacks, zoals de CellPackThermo. Hiermee beschik je over één oplossing voor zowel vers- als diepvriesproducten. Verpak productgroepen in verschillende temperatuurcategorieën wel apart: dan blijven ze het beste op een constante temperatuur.

3. Duurzame thermoverpakking 
Met een goede isolatieverpakking kun je de temperatuur in verpakkingen beheersen, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft en er minder derving is. Daarnaast kan een verpakking zelf ook heel duurzaam zijn. Er zijn diverse thermoverpakkingen verkrijgbaar met een uitstekende isolatiewaarde, zonder dat hiervoor milieuonvriendelijke materialen nodig zijn, zoals EPS, EPP, polypropyleen en polyethyleen. Een voorbeeld is de Foodmailer, welke voor 100 procent vervaardigd is uit karton en voorzien van het FSC- en Climate Neutral-keurmerk. Verpakkingen die plano worden geleverd, besparen de gebruiker bovendien ruim 30 procent opslagruimte in vergelijking met bijvoorbeeld EPS- en EPP-verpakkingen. 

4. Verpakte lucht
Let ook op het formaat van de isolatieverpakking en voorkom het onnodig verpakken van lucht. Voor een optimale isolatie van producten is het namelijk belangrijk om zo min mogelijk lucht te verpakken. Zo kun je ook meteen een einde maken aan de ergernis rondom ‘verpakte lucht’ en bereid je je bovendien voor op een toekomst waarin de verzendkosten mogelijk worden vastgesteld op basis van Dimensional Weight Pricing, een methode die al sinds 2015 wordt toegepast in de VS. Kies je bijvoorbeeld voor de CellPackThermo, dan kun je de isolatiepacks op maat laten maken, waardoor ze in ieder gewenst formaat verzenddoos passen.

5. Temperatuurlabels
Vul tot slot de isolatieverpakking aan met een temperatuurlabel, dat gedurende het hele transport de temperatuur kan meten. Het label biedt de retailer de mogelijkheid te controleren of de producten tijdens transport op de gewenste temperatuur zijn gebleven. Een voorbeeld is de Timestrip van Innolabel, waarmee gebruikers kunnen monitoren of een product een bepaalde temperatuurgrens heeft overschreden en indien dat het geval is, hoe lang. Het unieke aan deze strip is dat hij zowel de temperatuur als de tijd meet. 

De strips worden al veelvuldig gebruikt in de zorgsector voor het monitoren van bijvoorbeeld zakken bloed, maar er is nu ook een strip die speciaal ontwikkeld is voor het monitoren van verpakte voedingsmiddelen. Na activatie houdt de strip bij of de temperatuur van het product boven de vier graden Celsius is gestegen. Daarnaast geeft de indicator aan of de eventuele temperatuurstijging minimaal twee uur heeft geduurd of vier uur en langer. 

Kortom, innovatieve mogelijkheden genoeg om verswaren te monitoren en te beschermen tegen temperatuursinvloeden van buitenaf. Ik kijk dan ook met een gerust hart uit naar de oplopende lentetemperaturen. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren