Hangt de verpakkingsbranche een Volkswagen-schandaal boven het hoofd?

Expertartikelen | 941 keer bekeken
Hangt de verpakkingsbranche een Volkswagen-schandaal boven het hoofd?

“cursus stress management, Volkswagen AG”

Dat bordje zag ik bij de incheck balie van mijn hotel in de buurt van Kassel.

Ongemerkt begon ik te gniffelen. Dit is een prachtig voorbeeld van symptoombestrijding. Een cursus 'ethisch werken' voorkomt stress. Zeker bij VW een inkoppertje zou ik zeggen. Deze stelling heb ik de dame achter de receptie voorgelegd. Die begreep het niet, wat zeker aan mijn Duits zal liggen. Mijn slechte grap werd nog minder grappig toen ze vertelde dat ze 40 geannuleerde bijeenkomsten had in haar hotel, vanwege het gedoe bij VW. Grote zorgen dus.

Van auto’s ontwikkelen, bouwen en verkopen snap ik niet zoveel. Wel heb ik wat meters gemaakt in de verpakkingsindustrie. Hoe staan wij er eigenlijk voor? Hangt ons een VW schandaaltje boven het hoofd?

Verwerken
Om maar even de kritische vragen te stellen; doet uw product wat het beloofd? Heeft u de ingrediënten van uw product gecheckt, geborgd, en verantwoord gekozen? Gebruikt u een verpakking die verantwoord is voor uw product, maar ook voor het verwerken ervan na gebruik? Zijn uw productieprocessen zo ingericht dat u minimaal energie, grondstoffen gebruikt en uitstoot?

Of bent u nog steeds bezig met het maximaliseren van uw winst, marktaandeel, beurswaarde of de volgende bonus en dividend uitkering? Het kan nog erger, geeft u anderen de schuld van het niet kunnen realiseren van uw droom? “Ik wil wel, maar mijn klant weigert. Die is zo machtig en wil het niet betalen, dus zucht, kreun”. U bent slachtoffer van de keten.

Ontmaskerd
Stop ermee en doorbreek die spiraal. Natuurlijk weet ik ook wel dat nog niet alles a la minute kan, maar maak een plan voor de komende twee jaar. Hoe maak ik mijn product, fabriek, winkel, webshop, huishouden duurzamer. Nu kun je nog voorop lopen. Binnenkort word je ontmaskerd en is de schade veel groter.

Ook ik moet keuzes maken als ondernemer. Soms wint de portemonnee het van duurzaamheid en ethiek. Toch heb ik ervaren dat je iets langer moet nadenken, iets verder moet zoeken en iets meer moet durven. Creativiteit en doorzettingsvermogen zijn dan de toverformule. Daarom schuif ik op. Stukje bij beetje, maar wel gestaag. Elke twee jaar een stap.

Volkswagen heeft kennelijk een cursus stressmanagement nodig op dit moment. Heeft u onderzocht of u de 'Volkswagen' van de verpakkingsindustrie kunt worden?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren