'Het beroep verpakkingskundige wordt steeds serieuzer genomen'

5 minuten met | 1118 keer bekeken
'Het beroep verpakkingskundige wordt steeds serieuzer genomen'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Marion Richter, recruiter in de verpakkingsbranche bij Lytz BV.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Ik ben na mijn bedrijfskunde studie aan de universiteit in Passau (D) eerst in de ICT beland, waar ik enkele jaren als Projectmanager heb gewerkt. Toen ik naar Nederland kwam in 2002 was het erg moeilijk om werk in deze sector te vinden. Per toeval kreeg ik een baan in de binnendienst bij het Marketing- en Salesoffice van Iggesund Paperboard, een Zweeds producent van luxe kartonnage. Ik kreeg in een productietraining in Zweden alles over de productie van karton te zien en te horen en zag bij klantenbezoeken, wat er uit karton allemaal gemaakt kon worden - ik was verkocht!

 Daarna heb ik als Accountmanager voor de Boxes LPF (nu Essentra Packaging) op de Duitse markt bedrukte dozen met veredeling verkocht aan cosmetica en zoetwarenbedrijven. In deze tijd is mijn interesse aan verpakkingen alleen maar groter geworden – gewoon boodschappen doen in de supermarkt is sindsdien geen optie meer. Inmiddels werk ik nu al 14 jaar in deze branche, die ik inmiddels in de hele brede heb leren kennen, en vindt het nog steeds boeiend.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Ik ben in 2007 wel met een groot netwerk maar alsnog als Quereinsteiger (zij-instromer) begonnen met het bemiddelen van vakpersoneel in deze niche markt. Ondanks de crisis en de sterke concurrentie in de rekruteringsbranche is Lytz sindsdien alleen maar gegroeid en worden we door steeds meer bedrijven gebeld, die op zoek zijn naar gespecialiseerde medewerkers.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik denk dat we met name sterk zijn in twee dingen: ten eerste de zeer goede kennis van de verpakkingsindustrie en de functies waarin we bemiddelen. Deze kennis komt niet van zelf: beursbezoeken, regelmatig vakbladen lezen en gesprekken met verpakkingskundigen horen dus ook bij ons werk.

Ten tweede zie ik vooral onze persoonlijke aanpak in de gehele selectieprocedure als USP. Daarvan profiteren zowel bedrijven als ook kandidaten, die we allebei in het gehele proces adviserend begeleiden.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Ik zie in de laatste jaren, dat het beroep van de verpakkingskundige in al zijn facetten door bedrijven steeds serieuzer genomen word en de vraag naar specialisten in dit vak continue groeit. Op deze vraag vanuit de industrie reageren weer de hogescholen, die sterker over passende opleidingen nadenken. En met goed opgeleide mensen kan je elke nieuwe uitdaging op technologisch gebied weer aan.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Ik ben met name steeds weer onder de indruk van de combinatie van de nieuwste technologie met verpakkingsoplossingen, die enerzijds het gebruiksgemak verhogen en anderzijds oneindig veel commerciële mogelijkheden bieden. Volgens mij is de Nederlandse verpakkingsindustrie daar nog te weinig mee bezig. 

Wat inspireert u als ondernemer?
Ik word vooral geïnspireerd door andere ondernemers, die idealiter in andere branches dan ik werkzaam zijn. Verhalen over kleine en grote bedrijven en hun manier van aanpak, van ondernemen, van vallen en opstaan – daar krijg ik nieuwe ideeën voor Lytz van. Het ideale leesvoer hiervoor is voor mij trouwens BrandEins, een maandelijkse economie krant die helaas alleen in het Duits uitgegeven wordt.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar info@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren