Het effect van kleurgebruik in verpakkingen

Verpakkingstips | 1034 keer bekeken
Het effect van kleurgebruik in verpakkingen

Een kleur is een belangrijk onderdeel van branding: het heeft een onmiddellijke visuele en emotionele impact op consumenten. Het kan dan ook worden verweven in de identiteit van een merk, denk aan het klassieke rood van Coca-Cola en het warme paars van Milka.

Waarom kiest een consument het ene merk over het andere? Vast staat dat een verpakking een grote invloed heeft. Een goede verpakking de doorslag geven om een product te kopen. Het maakt een merk concreet en nodigt interactie met de consument uit. Om dit te bereiken, moeten de structuur, de kleur, de typografie en de beelden samenwerken aan het plaatje dat het merk wil creëren. Het moet aandacht vragen en emotionele verbindingen leggen, en dat in slechts enkele seconden.

Ted Mininni schrijft op BrandPackaging dat een merk nog steeds herkenbaar moet zijn als je de naam van het logo zou weglaten zoals op bovenstaande afbeelding. “Dat is het kenmerk van effectief gebruik maken van kleur in een merk”, aldus Mininni. Hij haalt het onderzoek van Jerome Bruner, een psycholoog aan de New York University, aan. Het onderzoek zou hebben aangetoond dat mensen zich 10 procent van wat ze horen herinneren, 20 procent van wat ze lezen, en 80 procent van wat ze zien. Maar liefst 80 procent van de visuele informatie die mensen onthouden heeft te maken met kleur.

Waar moet je op letten bij het kiezen van de kleur?
Kleur moet volgens Mininni een dominante rol spelen in het ontwerp van een verpakking, maar het gebruik ervan moet correct worden toegepast. Volgens Ted Mininni worden consumentenproducten vaak verpakt zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan naar de kleur. Dit is volgens hem dat wat leidt tot merken die niet onderscheidend zijn, tot de merken die de consument links laat liggen.
“De merken van tegenwoordig zetten in op eenvoudige verpakkingen met weinig visuele en verbale communicatie, maar het is belangrijk dat de verpakking herkenbaar is en opvalt als consumenten voor een supermarktschap staan”, aldus Mininni. Het is volgens hem dan ook belangrijk om de categorie waarin het merk zich bevindt te analyseren - dus om te kijken naar de concurrentie. De kleur of kleuren die je kiest, moeten niet al te veel vertegenwoordigd zijn in het schap, en opvallen. Een merk als Axe-deodorant weet zich bijvoorbeeld goed te onderscheiden van andere deodorantmerken. Daarnaast is het belangrijk dat een verpakking niet ‘verdwijnt’ in de omgeving. Mininni noemt het voorbeeld van een witte verpakking in een ijskast. 
Sommige ontwerpers gebruiken juist te veel kleuren in een verpakking. Hierdoor is een merk niet meer herkenbaar, en is het volgens Mininni moeilijk het product te verkopen.

De kleur van een verpakking is dus belangrijk, maar een kleur alleen kan niet voor succes van een product zorgen. Als een consument een product eenmaal heeft gekocht, gaat het om de gebruikerservaring. Men moet keer op keer tevreden zijn het product. Door goede verpakkingen worden grote merken geboren, door goede ervaringen worden het klassiekers. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren