Het huidige verfblik is zo gek nog niet

Expertartikelen | 1180 keer bekeken
Het huidige verfblik is zo gek nog niet

“Dat huidige verfblik, kan dat nou niet anders?” Het is een veel gestelde vraag door consumenten die we horen bij markonderzoeken voor de ontwikkeling van een nieuw verfblik. 

Technisch gezien zijn er talloze mogelijkheden en kunnen vele ideeën daadwerkelijk gemaakt worden. Van klik- of schroefdeksel tot vierkant blik. Maar een innovatie wordt pas een succes als het door elke schakel in de keten efficiënt verwerkt kan worden en uiteindelijk door de markt, en daarmee ook de eindgebruiker, geaccepteerd en gebruikt wordt.

Vandaag testen we een variant waarbij de rand (de zogenaamde ring) in het verblik is weggelaten.
Aan productie kant bespaart het materiaal en kosten omdat een kostbaar en ingewikkeld onderdeel van een verfblik komt te vervallen. Zonder deze rand kan je als gebruiker de verf gemakkelijker uitschenken en is het verfblik volledig leeg te maken. Allemaal voordelen waardoor een verfklusje weer een stukje eenvoudiger wordt.

We laten verschillende doelgroepen dit nieuwe gemak testen en ervaren. Men mag een muurtje verven, net zoals men dat thuis zou doen. De eerste verandering dient zich aan bij het openen van het blik. Normaal valt het deksel dus in die rand van het blik. Maar doordat deze nu komt te vervallen valt het deksel volledig in het blik en komt de buitenrand van het deksel in direct contact met de rand van het blik. Even simpel een schroevendraaier onder de rand van het deksel zetten en hem omhoog wippen is dus niet meer mogelijk. In plaats daarvan zet je de schroevendraaier of verfopener horizontaal tussen deksel en blik en zorg je er met een draai beweging voor dat het deksel los komt. Sommigen bestuderen de constructie en snappen dan wat de bedoeling is, anderen proberen van alles en raken daarbij bijna gewond.
Een andere techniek, een andere werkwijze en dat zit niet in onze hersenen geprogrammeerd.

Er wordt wat verf in een bakje gegoten, dat vloeit lekker. Alleen bij het terughalen drupt de verf over de rand. Normaal gesproken wordt dit laatste beetje opgevangen door de ring. Meer geknoei betekent ook meer gemopper zo te horen. Het verven gaat goed. Alleen als je rechtstreeks uit het verfblik verft is er opeens geen randje meer om je kwast aan af te strijken. Dat blijkt toch een gemis.
We lassen een korte pauze in waarvoor het blik even afgesloten dient te worden. Het deksel kan je er op drukken, maar nu rijst ineens de vraag hoe ver je het door moet drukken en wanneer weet je of je het blik goed hebt afgesloten? Bij het huidige verfblik druk je het deksel weer in de ring en op een gegeven moment hoor je een soort van klik dat je niet verder kan drukken. Dicht dus. Misschien nog even ‘koppen’ en je weet dat het blik luchtdicht is afgesloten en je het jaren in je schuurtje kan bewaren. Na de pauze heropenen we het blik om de verf op te maken. Het volledig leegmaken gaat prima met de kwast.

Na afloop vragen we wat de bevindingen zijn van dit op het oog beter lijkende verfblik.
Is het echt beter? De meningen zijn verdeeld. Er zijn plus punten, maar zeker ook minpunten. Uiteindelijk horen we iemand concluderen: “Tja, dat huidige verfblik, dat is nog steeds de beste verpakking. Geen wonder dat er al decennia lang weinig aan is veranderd”. En dat is precies wat we bevestigd zien in de markt. Na enkele uitstapjes naar kunststof potjes, die toch inferieur bleken te zijn, kiest de verfindustrie weer bewust voor blik omdat het gewoon de beste verpakking is.  

Voor ons als onderzoekers is er ook een les te leren. Een ritueel dat zo vast geroest zit in ons systeem kan je niet zomaar doorbreken met een op papier beter product. De herkenning van het gebruikersgemak en -patroon weegt zwaarder bij de consument dan de voordelen die de innovatie zou kunnen brengen. Dit soort inzichten onderstrepen het belang van het uitvoeren van een gebruikersonderzoek voordat je een veelbelovende innovatie in de markt introduceert.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren